Ketkun Kirjasto Päiväkirjat 2: Elokuvat
Bostonin kuristaja / directed by Richard Fleischer
Bostonin
kuristaja on ehkä pitkästyttävimpiä sarjamurhaajista kertovia
elokuvia koskaan. Huomaa että se on sarjassaan ihan ensimmäisiä.
Tämä on niitä klassikoita joihin pätee tuo että klassikko on
synonyymi tylsälle. Richard Fleischer on toki hyvä ohjaaja, mutta
hänen Disney tuotantonsa on parempaa.
Lost highway /
directed by David Lynch
Ensimmäinen tarina on
mielenkiintoinen ja täynnä mysteeriä. Valitettavasti heti toisessa
tarinassa kokonaisuus lässähti. Lynch on selkeästi parempi pieninä
annoksina. Esimerkiksi vaikka lyhytelokuvina. Hän on myös
äärimmäisen huono lopettamaan juttunsa vetämättä
taiteellisuuttaan överiksi. Soundtrack oli kovinta ikinä!
Bringing
down the house : elämä on laiffii / directed by Adam Shankman
Yksi oma
heikkouteni komedioissa on, että en ole järin kriittinen persoona.
Oikeastaan mitä tyhmempi komedia, sen parempi. Siksi komedia hyllyni
suorastaan tulvii ylitse. Arvostan toki Chaplinia ja vastaavia
oikeita neroja, mutta mielestäni komedian aikakausi on tässä ja
nyt. Tämä oli silti äärimmäisen ärsyttävä ja paska
elokuva.
Kärpästen herra / directed by Peter
Brook
Lapsinäyttelijät ovat kamalia, lasten kuvaus on
vanhentunut ja dialogi on laahaavaa. Todella väkisin tehty elokuva.
Kirja on lukemattakin aivan varmasti parempi. Suosittelen sitä
niille jotka katsovat yleensä mielummin kirjoihin perustuvat
elokuvat. Tällä kertaa oikopolkua ei näytä olevan,
pahoittelen.
Tervetuloa nukkekotiin / produced, written and
directed by Todd Solondz
Todella hyvä teinileffa. Vahinko
vain että todella lyhyt. Musiikki jäi parhaiten mieleen.
Mulholland Drive / written and directed by David
Lynch
Mulholland Drive on hyvä, mutta aivan tolkuttoman
pitkä. Yleensä inhoan ohjaajista ja näyttelijöistä kertovia
elokuvia. Ja ihmettelen miksi niitä tehdään kun niiden asemaan on
niin hankala samaistua. Elokuva oli tarkoitettu alunperin tv-sarjan
pilotiksi, jota pidennettiin jälkeenpäin kun tämä suunnitelma
epäonnistui. Tämän huomaa. Loppuosaei tunnnu sopivan ollenkaan
yhteen elokuvan kanssa. Lopusta on monta tulkintaa, ja itse tulkitsen
sen entisen näyttelijän tuskanhuudoksi. Ehdottomasti paras Lynch
elokuva tähän asti.
Villi sydän
: keräilijän versio / written and directed by David Lynch
Huonoin
Lynch elokuva mitä olen tähän asti nähnyt. Tarina on tylsä,
näyttely kamalaa ja elokuvasta puuttuu sydän ja sielu. Elokuvasta
ei jäänyt mieleen muuta kuin Nicolas Cagen monologit ja dialogit
karmealla aksentilla
Diana /
directed by Oliver Hirschbiegel
Olihan tuo ihan okei. Mutta vähän ihmetytti lopussa, että miksi kuolemaan ei tartuttu juuri lainkaan. Siis paparazzi aiheeseen. Oikeastaan koko kuolema kuitattiin vain lyhyellä uutisella ja sillä että pakistanilainen kirurgi salarakas vei kukkia tämän haudalle. Elokuva oli siis vesitetty vähän samalla tavalla kuin Titanic. Ja se kerto vain kahdesta viimeisestä vuodesta. Naomi Watts kyllä tosin muistutti Dianaa monessa kohtauksessa. Jos inhoaa Titanicia, inhoaa tätäkin. Jos taas pitää, pitää tästäkin. Väittäisin tätä jopa yhtä hyväksi.
The forbidden kingdom : kaksi mestaria / directed by Rob Minkoff
Kun pääosassa on
sekä Jackie Chan että Jet Li, luulisi minun kaltaisen
kungfuelokuvafanin innostuvan ikihyviksi. Näin ei kuitenkaan käy.
Jet Lin roolihahmo on koko elokuvan kannalta täysin turha. Jackie
Chan varastaa koheltelullaan muutenkin koko show:n. Muutenkin
suosittelen samoissa maisemissa pyörivää elokuvaa Journey to the
west. Se on paljon uskollisempi kiinalaiselle tarulle kuin tämä
sekava pökäle, jonka tehostteetkaan eivät ole mistään kotoisin.
Narut näkyy. Se on tosin on myös viihdyttävää. Elokuva kestää
vain yhden katsomisen.
Rölli ja kaikkien aikojen
salaisuus / ohjaus Taavi Vartia
Jos unohdetaan todella
kömpelö cgi, on tämä ehkä paras suomalainen seikkailuelokuva
koko niiden lyhyeltä historialta. Ihmettelen miksi Röllistä ei
tehdä massiivista trilogiaa ala Taru Sormusten Herrasta.
Potentiaalia riittäisi! Tässäkin sitäpaitsi ollaan niinkin
syvällisten kysymysten äärellä kuin elämäntarkoitus. Vapise
Linnunradan käsikirja liftareille, vapise!
Kaameat
pomot 1-2
Harvoin pääsee todistamaan komediaa,
jonka molemmat osat on yhtä hyviä. Ehdottomasti hauskinta mitä
olen katsonut hetkeen.
Love story / directed by Arthur
Hiller
Klassikko joka ei missään nimessä ole tylsä.
Rakkaustarinoiden THE elokuva. Todella ajatuksia herättävä, ja
kaunis ja surullinen kertomus, joka on ollut selkeästi edellä
aikaansa.
Vaarallinen suhde / directed by
Adrian Lyne
Glen Closen pitäisi tehdä vain kauhua. Hän
on nimittäin todella karmiva nainen.
Maggie / directed by
Henry Hobson
Todella pitkästyttävä elokuva, mutta
ainakin näkee kerrankin Ison Arskan näyttelevän, ja se on jotain
se.
Prinsessa Kaguyan taru / ohjaus: Isao Takahata
Ghibli on paras. Sille ei vain voi
mitään.
Sauna / ohjaaja: A. J. Annila
Kaiken
hypetyksen jälkeen tämä elokuva oli karmea pettymys. Siitä ei
edes jäänyt mieleen mitään. Ja se on pahin huonon elokuvan
merkki!
Black Panther
Todella
pitkästyttävä supersankarielokuva. Myös äärimmäisen korni.
Kaikki mahdollisuudet omaperäiseen elokuvaan on heitetty hukkaan, ja
Black Panther on hahmona todella tylsä. Edes mitään järin
syvempää on hankala löytää elokuvasta. Tuntuu että se on tehty
vain jotta mustat näyttelijät pääsisivät lomalle Afrikkaan.
Maisemat ovat toki kauniita. Mutta ei Twilightin tasolle yltäviä.
Ja Twilightissa ainoa miellyttävä puoli oli juurikin todella
kauniit maisemat. Tämä on elokuva jonka olisi helposti voinut
jättää väliin. En aio katsoa jatko-osaa. En ymmärrä miten
kukaan saisi tästä elokuvasta mitään irti. Se ei ole edes
tarpeeksi huono ollakseen hauska.
Batman: Gotham by
Gaslight
Jo ensimmäisessä tekstissäni tulin
arvostelleekseni kaikki siihen mennessä ilmestyneet DC:n
animaatioelokuvat, joten jatketaan perinnettä...Gotham by Gaslight
on hieno 1800-luvulle sijoittuva dekkari. Oikeastaan esimerkillinen
Batman dekkari. Elokuvan pahis yllättää aivan varmasti kaikki.
Tietysti jos elokuvasta jotain kritisoitavaa pitäisi löytää, niin
ehdottomasti sen historiallinen onttous. Kiehtova yksityiskohta
kuitenkin on, että Batman on ollut Sherlock Holmesin opissa. Sekin
täytyy mainita, että jotakin tämmöistä olisin odottanut Nolanin
Batman elokuvilta, kun niissä yritettiin hyödyntää Batmanin
yksityisetsivä taustaa. Valitettavasti elokuva ei kestä katsomista
kuin vain kerran. Siinä ei ole mitään järin mielenkiintoisia
juonellisia tai muitakaan yksityiskohtia. Tämä vika painaa
mielestäni tosin kaikkia dekkareita. Enkä sitäpaitsi kadu
ollenkaan katsomista.
Suicide Squad: Hell to Pay
Jälleen
yksi DC:n animaatioelokuvista. Ehdottomasti parempi kuin näytelty
Suicide Squad elokuva. Omituista muutenkin miten animaatioelokuva on
kypsempi kuin näytelty elokuva. Mukana vilahtaa runsaasti DC
hahmoja, joten wikipedia on ihan paikallaan. Samoin Justice League:
The Flashpoint Paradox animaatioelokuvaan perehtyminen.
Lopussa on nimittäin käänne jossa viitataan suorasti tuohon. Verta ja väkivaltaa elokuvassa on paljon, joten heikkohermoisille suosittelenkin jättämään elokuvan katsomatta. En voi suositella heille näyteltyä versiotakaan, joten heidän on vain hankittava DC kiksinsä muualta.
Thor:
Ragnarök
Viihdyttävä Marvel elokuva joka päihittää
selkeästi sen jälkeen tulleen Black Pantherin. Thorin hahmoa
muutettiin tässä elokuvassa melko paljon (SPOILERIVAROITUS!). Ja
kaikki muutokset eivät olleet hyviä. Vasaran poistaminen Thorilta
oli ehdottomasti väärin, ja virhe korjattiin jo seuraavassa
elokuvassa. Avengers: Infinity Warissa. Vasara tekee Thorin hahmosta
uniikin, ja on niin ylitsepääsemättömästi osa hahmoa, että
siitä luopuminen oli alunperinkin huono idea. Muista muutoksista
pidin, ja elokuvan musiikki oli myös rautaa. Semmoinen outo 80-luvun
elokuvien twisti. Kaiken kaikkiaan väittäisin parhaimmaksi Thor
elokuvaksi ja jopa Marvel elokuvaksi.
Rendel
Harvoin
tulee vastaan suomalaista supersankarielokuvaa. Oikeastaan tämä on
ensimmäinen. Jo alku tökkii ja pahasti, vaikka toisaalta
poliittiset elementit kiinnostavatkin. Supersankarina Rendel on silti
aika ontto ja hänellä ei ole mitään kiinnostavia
superominaisuuksia tai kykyjä lukuunottamatta sitä että Rendel
harvoin käyttää mitään aseita. Tämä on hyvin hämmentävä,
mutta ehkä toimiva yksityiskohta. Musiikkivalinnat elokuvassa ovat
todella hämmentävät. Oikeastaan yhtä hämmentävät kuin
Levottomat elokuvassa, jossa soi seksikohtauksen taustalla Ultra Bra.
Vähän häiritsee sekin että on otettu mallia amerikkalaisista
supersankarielokuvista eikä lähdetty tekemään kokonaan omaa
juttua. Jää vähän semmoinen kalkkunamainen vaikutelma. Missä on
toki omat puolensa. Mitään järin uutta Rendel ei silti tarjoa eikä
välttämättä kovin syvällistäkään ellei hakeamalla hae.
Huumorin puuttuminen on myös yksi iso ongelma elokuvan kanssa.
Toimintakohtauksiinkin olisi voinut panostaa vähän luovuutta. Mutta
voittaa tämä silti Black Pantherin. Mystisyys vetää kyllä
puoleensa. Sitäpaitsi loppua kohti elokuvaan tulee hieman eloa.
Lopussa on pieni twisti koskien yhtä päähahmoa joka palauttaa
mielenkiinnon. Ehkä jatko-osa on parempi?
Jumanji: Welcome
to the Jungle
Alkuperäisen Jumanjin jatko-osa ei ole ehkä
mikään mestariteos, mutta se on pieni positiivinen yllätys
verrattuna useimpiin vastaaviin 10-30 vuotta myöhemmin tulleisiin
jatko-osiin. Samaa klassikon arvoa se ei kyllä missään nimessä
saavuta kuin alkuperäinen, varsinkin sen taitamattomien
näyttelijöiden takia. Ei pidä ymmärtää väärin...näuyttelijät
tekevät parhaansa...mutta heistä yksikään ei ole yhtä eloisa
kuin Robin Williams. Mutta jonkinlaista luovuutta on käytetty
pelissä, johon päähenkilöt joutuvat. Etenkin pelin säännöissä.
Jumanjin jatko-osa tarjoaa ehkä yhden
kerran verran jännitystä. Ihan vielä useampaan kertaan elokuvan
sisältö ei riitä, mutta on ollut erityisen hyvä veto yrittää
kääntää vanhaa ideaa uuteen suuntaan. Elokuvan pahis on muuten
korniudessaan hillitön. Hänen näyttelijänsä ansaitsisi jonkin
pokaalin suorituksestaan. Valitettavasti häntä ei nähdä
elokuvassa paljonkaan. Se että elokuvan lopussa soi Gun's'n'Rosesin
Welcome to the Jungle tuo pienen lisän elokuvaan. Kyseistä
kappaletta nimittäin odottaa koko elokuvan ajan. Vähän jää
tietysti vaivaamaan yksi asia jota ei elokuvassa kerrota: Miksi, ja
kuka on kehittänyt pelin?
Ready Player One
Tämä
taas oli ehdotonta kultaa. Paras Spielberg leffa aikoihin. Elokuva on
täynnä easter Eggsejä, joten sen katsomiseen menee varmasti monta
kertaa jopa vaikka käyttäisikin pause nappulaa bongatakseen kaikki.
Mutta on elokuvassa syvempiäkin ulottuvuuksia. Se heijastelee paljon
omaa nykyistä yhteiskuntaamme. Virtuaalinen todellisuus näkyy
elämässämme lähes päivittäin jo nyt ainakin puhelimiin
kohdistuvan obsessiomme kautta. Lisäksi olemme jossain määrin
obsessiivisia easter eggsien etsimiseen elokuvista, aivan kuten
Oasissin luonut hahmo on. Lisäksi palvomme lähes kaikkia
populaarikulttuurin tekijöitä. Puhumattakaan mahdollisesta
yhteiskunnallisesta kritiikistä kohdistuen köyhien oloihin
Amerikassa. Viittaan tietenkin elokuvassa näkyviin
asuntovaunutorneihin. Näitä on lukuisia ja kukin voi katsoa
elokuvan pohtien näitäkin, mutta myös pohtimatta. Tämä on juuri
se mikä tekee hyvästä sci-fi elokuvasta hyvän. Tai ainakin yksi
tekijöistä. Toki sekin on hyvä merkki, että jo puolen tunnin
sisällä katsoja on koukussa tarinaan. Elokuvan huumori on myös
erittäin omaperäistä. Elokuvan lopputaistelu on kuin suoraan
Kingdom Heartsista tai muusta nörttien märästä
unesta.
Rampage
Tämä on ehdottomasti yksi
parhaimmista videopelielokuvista koskaan. Se ei ole kyllä tosin
ollenkaan paljon sanottu. Videopelielokuvilla kun on aika huono
historia, eikä vähiten yhden kaikkien aikojen huonoimpien
ohjaajien, Uwe Bollin, ansiosta. Mutta Uwe Boll ei ole onneksi tämän
elokuvan kimpussa. Se ei tietenkään tee tästä mestariteosta.
Elokuva on toki viihdyttävä. mutta kärsii hyvin vahvasti huonojen
näyttelijöiden takia. Ja kuten Jumanjin jatko-osan kohdalla, taas
kerran Dwayne Johnssonin vuoksi. Jo alkumetreillä Jonsson varmistaa
että elokuvasta on hyvin vaikea tykätä. Toki se tarjoaa yhden
kerran viihdeannoksensa, mutta sitä ei auta The Rock yhtään.
Ohjaaja olisi voinut keskittyä kokonaan elokuvan oleellisimpaan
seikkaan: Taisteleviin hirviöihin.
On toki myös tärkeä muistaa, että
videopelinä Rampage ei ole koskaan ollut kovin ihmeellinen. Harva
oikeastaan edes muistaa koko peliä. Omasta kaveripiiristäni kukaan
ei ollut kuullutkaan. Mistä sitten on kyse? Tämä tuskin tulee
yllätyksenä, mutta, no...hirviöistä jotka mätkivät kaiken
paskaksi mikään eteen osuu. Joissakin versioissa voi tietääkseni
mätkiä toisiaankin. Saatan erehtyä. Ja jokseenkin tästä
elokuvatulkinnassakin on kyse. Rampage elokuva, ja myös peli, onkin
hyvällä tavalla tyhmä tuotos. Se on loistavaa kerran kestävää
aivot narikkaan kamaa. Mutta väittäisin silti pelin kestävän yhtä
kertaa pidempään. Onhan se sentään kuin GTA jättikokoisilla
hirviöillä...
Batman: Ninja
Nimenä Batman: Ninja tuo mieleen ensimmäisenä sekä Nolanin Batmanin tai sitten vaihtoehtoisesti jonkun 90-luvun halpatuotanto toimintaelokuvan. Tiedättehän...American Ninja, 3 Ninjas...mitä näitä nyt on. Kummastakaan näistä ei kuitenkaan ole kyse. Batman: Ninja elokuva on anime-elokuva Batmanistä. Ja täytyy sanoa että se on supersankari elokuva pahimmasta päästä.
Mikään ei tietenkään vedä vertoja semmoiselle taidonnäytteelle kuin Dracula: Sovereign of the Damned, joka on ehdoton klassikko supersankari animeissa. Mikä on sitten pielessä? Jokeri. Tämän elokuvan Jokeri kuulostaa aivan tavattoman kornilta ja vaivaannuttavalta. Tämä toki johtuu osin siitä että Jokeri ei ole mielestäni Batmanin parhaimpia pahiksia, vaan päinvastoin sekä huonoin, typerin ja kornein. Mutta siitäkin huolimatta Jokerin dialogi kuulostaa todella laiskalta ja lapselliselta. Jopa Mark Hamillin Jokeri kuulosti kypsemmältä.
Tony Hale ei tunnu hallitsevan roolia yhtään ja käsikirjoittajat eivät osaa kirjoittaa hahmoa lainkaan.
Toinen kritiikinaihe on tietysti se että Gorilla Grodd ei ole Batman pahis, ja tarina on muutenkin hieman överi ja kaukaahaettu. Robinin ääninäyttelijä on erittäin huonosti valittu. Ylipäätään koko elokuva tuntuu lapsen kirjoittamalta hölmöltä sadulta. Elokuvan animaatio on kuitenkin suorastaan upeaa. Jopa vaikka jotkut Batman hahmot näyttävät erilaiselta kuin pitäisi. Mutta tietenkin animaatio muuttuu yhtäkkiä huonommaksi kesken kaiken. Jos kyseessä olisi antologia, tämä olisi hyväksyttävää, mutta animaation vaihdos on tässä yhteydessä todella huono valinta.
Onneksi animaatio palaa ennalleen. Kun 50 minuuttia elokuvasta on kulunut, on katsoja jo unohtanut että tämän piti olla Batman elokuva. Tässä kohtaa se nimittäin alkaa enemmän muistuttaa Transformers elokuvaa. En edes vitsaile. Rip Hunterilla ja pojilla tulee olemaan kova duuni jotta saavat historian takaisin raiteilleen. Olettaen tietysti että tämän elokuvan Batman universumissa on Rip Hunter. Elokuva on meluisampi kuin vappukarnevaali krapulassa ja siinä on ihan liikaa täysin turhia hahmoja joilla ei ole mitään virkaa elokuvassa. Ja heistä lähes yksikään ei käyttäydy luonteensa mukaisesti. Oho. Kato. Söpöjä apinoita. Kiva. Ja Jokerin juoni esittää tervejärkistä. Mitä hyötyä siitä on? Mitä järkeä?! Mitä helvettiä?! Tai antaa olla. Tässä kohtaa en edes välitä. Anime tai ei, paska on paskaa.
Professor Marston and the Wonder Women
Tämä
elokuva on ehkä ensimmäinen laatuaan. Se nimittäin kertoo
amerikkalaisen sarjakuvasankarin, Wonder Womanin synnystä. Marston
ei ole missään nimessä tavallinen mies. Hänen elämänsä on kuin
suoraan supersankari sarjakuvasta. Hänellä on kaksi naista
ympärillään, hän on älykäs ja suhteellisen luovakin.
Kiinnostava aihee elokuvaksi? Kyllä! Mutta kuten tavallisesti
tämmöisissä elokuvissa, juoni laahaa erityisesti ensimmäiset
puoli tuntia ties missä, ja Wonder Womanin syntyä saa odottaa ja
odottaa.
Downsizing
Tämä oli todella outo
elokuva, jopa siihen nähden että katson myös paljon indie-leffoja.
Ennen kuin ryhdyin katsomaan tätä, sain monesta paikasta
varoituksia että elokuva olisi huono. Mutta itseasiassa...se ei ole.
Se on outo, mutta ei huono. Ei semmoista kamaa jota tulisi katsottua
teatterissa, mutta ei myöskään mikään indie-leffa. Ainakin
elokuva siitäkin huolimatta herättää ajatuksia. Mutta se ei ole
kovin...elokuvallinen. Niin joo...juomapeli: Ota huikka joka kerta
kun Matt Damonilla on olut kädessä.
Early Man
Mikä
ihmeen pakkomielle Hollywoodilla on nykyisin sijoittaa niin moni
elokuva kivikaudelle tai muulle historian varhaiselle kaudelle? Early
Man on käytännössä Year One tehtynä vaha-animaatiolla. Jack
Blackin huonoimmasta päästä olevan elokuvan idean varastaminen on
aina huono ajatus, ja aloitus elokuvalle. Onneksi tosin elokuva jo
heti alkuun todistaa että kyse saattaa sittenkin olla paremmasta
elokuvasta kuin tämä ennakkoasetelma antaa ymmärtää. Alun
vaha-animaatio kohtaukset nimittäin tuovat elävästi mieleen alan
mestarin, Willis H. O'Brien luomuksen.
Enkä edes pilaile. Yksi ainoa kohtaus teki tästä jo keskivertoa paremman elokuvan. Olin tästä niin täpinöissäni että hyvä että muistin katsoa elokuvan loppuun kun piti välittömästi laittaa se pauselle ja kuuluttaa asia koko naapurustolle.
Jopa siitäkin huolimatta että he eivät tietäisi kuka on Willis H. O'Brien. No, nyt ainakin tietävät. Ai niin jo...se elokuva. Myös loput elokuvasta on ihan hauskaa katsottavaa. Nick Park on nero. Urheiluelokuvat eivät ole yleensä juttuni, mutta tein tässä vähän poikkeuksen ja pakotin itseni katsomaan loppuun.
Tomb Raider (2018)
Angelina
Jolien Lara Croft oli muodollisesti pätevä, ja täytti
suurinpiirtein kaikki odotukset hahmolta. Molemmat elokuvat olivat
ihan ok tavaraa etenkin videopelielokuviksi. Silti elokuvilta jäi
kaipaamaan vähän enemmän peli muuta henkeä.
Kun Tomb Raider pelit sitten kirjoitettiin uusiksi, tuli sopiva tilaisuus kirjoittaa uusiksi elokuvat. Uusi Lara Croft ei ole vain muodollisesti pätevä. Hahmolla on kiinnostava tausta ja elokuvalla hieman enemmän sisältöä. Ensimmäiset puoli tuntia elokuvasta tosin antavat odottaa tätä sisältöä. Olisi ollut paljon mukavampaa katsojalle, jos Larasta olisi alkanut tulla Lara jo noin 5 minuutin kohdalla. Mutta eipä tietenkään. Nykyään elokuvia venytetään mahdottomiin saakka. Kun elokuvassa kuitenkin aletaan viimein pääsemään itse asiaan, matka muuttuu huomattavasti kiinnostavammaksi kuin Jolien Croft elokuvat.
Elvis / directed by John
Carpenter
Ei ollut suosikkejani Carpenterin tuotannosta,
mutta silti ihan jees.
Mary ja noidankukka / Studio
Ponoc
Aivan upea elokuva! Tätä lisää ja
paljon!
Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja
Viime
vuosien parhaimpia suomalaisia elokuvia.
Maze runner : the
death cure
En edes muista olenko kommentoinut aiempia
trilogian elokuvia. Mutta ehdottomasti parhaimpia trilogioita viime
vuosilta.
John Wick / directed by Chad
Stahelski
Oli ihan ok, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi
kiinnostava että katsoisin jatko-osat.
Split / M. Night
Shyamalan
Hämmentävä elokuva. Ohjaajalla on taipumus
tehdä hyvin samanlaisia elokuvia, joissa jokaisessa on jokin
lopputwisti. Tämä ei ole poikkeus. Ihan ok, mutta odotan
jatko-osalta jo vähän enemmän.
Viimeinen keisari / directed by Bernardo Bertolucci
Aivan huikea ja massiivinen
historiallinen eepos!
Kuningas jolla ei ollut sydäntä /
ohjaus Päivi Hartzell ja Liisa Helminen
Yksi parhaista
suomalaisista elokuvista joita olen koskaan nähnyt!
Professor
Marston and the Wonder Women
Elokuva joka on ihan ok,
mutta eniten kiinnostaa se että onko tulossa lisää elokuvia
sarjakuvatekijöistä?
Oikeusjuttu / directed by Orson Welles
Pitkällisen tutkiskelun pohjalta tulin tulokseen
että Orson Welles ei ole minun juttujani.
Ritari
Siniparta / Charles Chaplin
Unohdettu klassikko!
Papillon / directed by Franklin J. Schaffner
Hyvä
elokuva. Loppuvaiheessa muuttuu vähän turhaksi pitkittämiseksi,
mutta tuokaan ei haittaa. Klassikko.
Imaginaerum / directed
by Stobe Harju
Käsikirjoitus on aivan fantastinen, ja
muutenkin tämä toimii...mutta ei Nightwish elokuvana. Elokuva olisi
toiminut huomattavasti paremmin omana teoksenaan.
Aleksis
Kiven elämä / käsikirjoitus, ohjaus Jari Halonen
En ole
aikoihin nähnyt mitään yhtä pitkästyttävää. Negatiivinen
epäyllätys.
Päätalo / ohjaus Hannu Kahakorpi
Selkeästi
paljon parempi elämänkertaelokuva. Huumori ja draama toimivat niin
hyvin että tekisi melkein mieli alkaa lukea Päätalon
tuotantoa.
Kiljusen herrasväki
Puskafarssien kruunamaton klassikko,
mutta silti ehdottomasti kuuluu sekä yleissivistykseen että
jokaiseen suomalaisen elokuvan kokoelmaan. Ehdottomasti parhaimpia
suomalaisia elokuvia.
Poika ja ilves / ohjaus Raimo O.
Niemi
Todella korni ja koominen, mutta hyvän sanoman
omaava suomalainen elokuva.
Kymmenen riivinrautaa / ohjaus Ere Kokkonen
Huikean hauska vaikka simppeli suomalainen komedia.
Ulvova mylläri / ohjaus Jaakko
Pakkasvirta
Suomen Yksi lensi yli käenpesän!
FC
Venus / ohjaus Joona Tena
Kauniisti muotoiltuna
kaupallisinta tavaraa mitä Suomessa on ikinä tehty...huonolla
tavalla.
Onnellinen mies / ohjaus Hannu
Kahakorpi
Yllättävän hieno elokuva, joka tarjoaa pientä
yhteiskuntakritiikkiä.
Irina Palm / Sam Garbarski
Ihan hyvä, mutta sopisi enemmän
tv-sarjan jaksoksi.
Arsène Lupin
Pahasti monien veijari elokuvien
varjoon jäänyt upea teos!
John Carter / directed by
Andrew Stanton
Olen nähnyt paljon huonompiakin kirjoihin
perustuvia mega-leffoja.
Vuosi nuoruudestani
Tämä elokuva ansaitsee kaiken
arvostuksensa minkä sille voi antaa. Tämä elokuva nimittäin on
uusi Yksi lensi yli käenpesän. Väitän jopa sen olevan parempi
jossain määrin. Älkääkä ymmärtäkö väärin: Pidän Milos
Formanista. Nimesin hänet jopa listaani 50 kaikkien aikojen
parhaimmista ohjaajistani. Ja Yksi lensi yli käenpesän on yksi
hienoimmista elokuvista ikinä. Mutta sen loppu vaan on aika
epärealistinen, ja elokuva on paljon kauempana mielenterveyshoidon
realiteeteista kuin Vuosi nuoruudestani. Ei sillä...molemmat ovat
elokuvia jotka jokaisen tulisi olla nähnyt.
Elefanttimies
Tämä
David Lynchin elokuva on huippuesimerkki siitä minkälaisia elokuvia
mielestäni pitäisi tehdä enemmän. Elokuvia joissa on niin
sanottuja "rumia ihmisiä". Tämä elokuva on paljon
enemmän ajatuksia herättävä kuin vaikka se kirottu Sinkkuelämää.
Se on myös surullinen esimerkki siitä miten ihmiset oikeasti
kohtelevat toisia pelkän ulkonäön vuoksi. Pinnallisuus on suurinta
pahuutta maailmassa. Siitä lähtee monet muut pahuudet alkuun. Niin
joo...ja lisäksi tämä oli ensimmäinen näkemäni David Lynch
elokuva. Tämän katsottuani päätin lainata kirjastosta ne
kaikki.
Trollhunter
-Vaiettu salaisuus
Tämä oli aivan karmea pettymys. Eikä
vähiten siksi että inhoan näitä hemmetin kameranheilutuselokuvia.
Ainoastaan Chronicle on hyvä sellainen ja sellainen jonka olen
pystynyt katsomaan loppuun. Tätä en pystynyt.
Jospa se
vain olisi totta
Toisinaan tulee vastaan hyviä
romanttisia komedioita, mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin huonoja ja
lällyjä ja imeliä. Tämä oli siitä paremmasta päästä. Tässä
oli nimittäin suhteellisen nokkela ja hauska tarina. Eikä pointti
ollut pelkästään romantiikassa. Tottakai tässäkin taas
toistettiin sitä vanhaa klisettä: elokuvan kannessa on pari, joka
on hiukan epäsovinnainen, mutta päätyy kuitenkin yhteen. Mutta
itse tunnustan ainakin että tämä formaatti toimii, jos siihen on
vähän panostettu. Ja tässä elokuvassa oltiin. Lyhyesti: Uuteen
asuntoon muuttavaa tyyppiä vainoaa asunnossa ennen asunut aave, joka
on tai ei ole kuollut, ja tätä lähdetään tutkimaan. Ihan kiva
yhden tai parinkin katsomisen kestävä elokuva. Vielä paremmaksi
sen tekee Jon Heder nörttiroolissa.
Jadeskorpionin
kirous
Tämä oli peräti jo kolmas Woody Allen elokuva
josta pidin. Muut ovat Antz ja Magic in the moonlight. Ihan hauska
komedia, mutta tuntui ehkä silti jonkun tv-sarjan yksittäiseltä
jaksolta joka oli venytetty elokuvaksi. Ja pääparilla ei ollut
hirveästi kemiaa. Kestää yhden katsomisen, eikä paljon jää
mieleen. Suosittelen ennemmin noita kahta edellä mainittua Woody
Allen elokuvaa. Toisessa on sentään Emma Stone ja Colin Firth jotka
muodostavat paljon uskottavamman parin.
Stepfordin naiset
(2004)
Tämän elokuvan idea on pieni helmi.
Valitettavasti sitä vain ei viedä tarpeeksi pitkälle. Elokuvalla
olisi saanut olla enemmän kestoa, koska siinä on teemoja jotka
ansaitsevat tulla käsitellyksi. Tässä olisi myös lukuisia
satiirisia ulottuvuuksia. Mutta niitäkään ei kaikkia käydä
läpi.
Herra Peabody & Sherman (2014)
En
ole mikään erityinen Dreamworks fani. Antz, Chicken run, Over the
hedge, Flushed away, Megamind ja Captain Underpants olivat mieleeni,
mutta muuten kaikki Shrekit ja Kung-Fu Pandat ja Madagascarit ovat
minulle pakkopullaa. Olen katsonut ne, mutta vain koska on ollut
pakko. Pidän enemmän Pixarin ja Disneyn jutuista. Ja Ghiblin.
Oikeastaan kaikin puolin perinteinen animaatio uppoaa minulle
paremmin. Mutta sitten tulee tämmöisiä elokuvia, joista ei voi
olla pitämättä. En ole nimittäin myöskään Herra Peabody &
Sherman fani, mutta tämän elokuvan myötä voisin ollakin. Mikäli
jatkossakin ne tehdään näin hyvin.
Zoolander
Zoolander
on ärsyttävin ja meluisin elokuva jonka olen viimeaikoina katsonut.
En päässyt elokuvassa edes ekaa 30 minuuttia loppuun kun piti pitää
tauko siltä kaikelta hälinältä ja pälinältä. Hemmetti.
Elokuvassa ei olla minuuttiakaan ihan vaan hiljaa. Ohjaajalla on
selkeästi joku adhd.
Hetkinen. Katsotaanpas kuka tämän on ohjannut...Ben Stiller?!?! Voi luoja. Muistan kun hän sentään ohjasi huippuelokuvan Sähköputkimies joka mullisti käsitykseni satiirista. Tämä pökäle? Se mullistaa käsitykseni karmeasta elokuvasta. Huonointa mitä olen katsonut sitten Giglin. Tosin sekin on taideteos verrattuna tähän. Ben Stiller yrittää aivan väkisin olla hauska, eikä edes sovi rooliinsa. Aaaaaaaaaarggggghh!!!!
Napoleon Dynamite
Tämä
elokuva oli pieni mestariteos. Se on hauska, ja lisäksi siinä on
pääosassa sarjakuvamainen piirtäjä, mikä on melko harvinaista.
Pääosanesittäjä Jon Heder on niin hillitön että jokainen hänen
ilmeensä naurattaa. Ja tarpeen vaatiessa myös surettaa. Jon Heder
on yksinkertaisesti nörttinaamojen kuningas. Myös muut näyttelijät
ovat mahtavia. Jokaisessa kohtauksessa on semmoinen kaunis
pysähtyneisyyden tunne jota edes Kaurismäki ei tavoita
elokuvillaan. Tässä taas toinen esimerkki siitä minkälaisia
elokuvia pitäisi tehdä enemmän.
Annie (2014)
Remake
musikaalielokuva musikaalielokuvasta joka perustuu strippisarjakuvaan
joka perustuu runoon? Okei. No joo. Oli tämä pieni positiivinen
yllätys vaikkakin tarinahan on kliseisempi kuin puurokattila.
Musiikkiosuudet ovat kammottavia. Ne siis varmasti vetoo niistä
pitäviin. On yksinkertaisesti kiusallista katsoa kun ihmiset
laulavat vielä tänäkin päivänä elokuvissa. Mutta kaikesta
huolimatta suhteellisen harmiton lastenelokuva. Väittäisin jopa
paremmasta päästä olevaksi kaikkeen siihen sylttyyn verrattuna
mitä nykyään lapsille tarjotaan. En ole nähnyt alkuperäistä tai
lukenut sarjakuvaa, mutta epäilen että tämä tuskin miellyttää
niiden faneja.
Only lovers left alive
Tämä oli
erittäin aidon tuntuinen vampyyrielokuva. Loppujen lopuksi siinä
pariskunta tekee normaaleja asioita, ainoana erona että ovat
vampyyrejä. Välillä päästetään suusta syvällisiä
lausahduksia. Todella kaunis elokuva. Suosittelen katsomaan, mutta
tosiaan sillä varauksella että elokuvassa ei varsinaisesti tapahdu
mitään. Kun hyväksyy elokuvan sellaisena kuin se on, se on ehkä
hiukan mieltäkin avartava kokemus. Ja onhan siinä sentään Tom
Hiddleston ilman paitaa. Niin siis...niille jotka haluavat nähdä
hänet ilman paitaa. Eräänlainen jos vampyyrit olisivat hipstereitä
näkemys.
Ray
Minä en henkilökohtaisesti pidä
useimmista mustista näyttelijöistä. Eddie Murphy vääntää
naamaa liikaa, Samuel L. Jackson on liian meluisa ja Will Smith
huitoo aina vähän sinnepäin. Kaikilta näiltä on toki
poikkeuksena jokunen elokuva josta olen pitänyt. Mutta tämä on
kuitenkin aika yleinen henki näissä näyttelijöissä. Mutta Jamie
Foxx kuuluu siihen joukkoon joka tekee poikkeuksen osaavista mustista
näyttelijöistä. Hän osaa muuntautua roolin mukaan, toisin kuin
useimmat heistä. Tämä elokuva on hieno esimerkki siitä.
All Eyez on
Me
Aivan loistava elokuva Tupac rap-artistista. Keskittyy
hyvin miehen uraan, vaikka keskittyy myös hänen
yksityiselämäänsäkin. Huomattavasti parempi kuin esimerkiksi
Apulanta elokuva Teit meistä kauniin tai Tom of Finland elokuva.
Toisaalta, Tupacista on enemmän kerrottavaakin. Hänen kantaaottavat
sanotukset ovat tässäkin isossa keskiössä. Jos jostain pitäisi
elokuvaa kritisoida, niin siitä että se on aivan liian pitkä.
Kaksi tuntisen elokuvan olisi hyvin voinut pyöristää puoleentoista
tuntiin.
Veljeni Vartija
Elokuva
alkaa jo vakuuttavasti. Emme näe vain Cheekin syntymää vaan hänen
kohdussa olonsa. Sitten kuvia huvijahdilta. Ja kun Antti Holma avaa
suunsa ei voi olla nauramatta. Holma kuulostaa nauraessaan Cheekiltä,
mutta muuten ei sinne päinkään. Cheekin
lapsinäyttelijä on hillitön. Ei saisi nauraa toisen ulkonäölle,
mutta huomaa heti miksi ovat ottaneet tämän näyttelemään roolin.
Hänessä on jotain Cheekmäistä. Maneerit näkyvät.
Holma tuijottaa kameraa ja puhu suoraan katsojalle, rikkoen fiktion neljännen seinän. Ei näin. Tämä on liikaa.
Cheek oli lapsena ylimielinen, väkivaltainen idootti. joka ei selviäisi mistään älyllisestä. Ja väkivalta jatkuu aikuisena. Mutta onko tämä sittenkin se tekijä joka tekee hahmosta inhimillisen?
Holman monologit ovat suorastaan runoutta.
"Se on suuri, ja se on musta. Ja sitä ei pääse pakoon."
En halua tietää mistä hän puhuu.
Myöhemmin selviää että kyse on jostain mistä harvoin puhutaan elokuvissa. Siitä pisteet mutta olisiko ehkä pitänyt hioa tätä monologia vähän?
Cheekin elokuvassa vilahtaa kohtaus Hurriganes elokuvasta taustalla olevasta tv:stä. En edes tiedä mitä tästä pitäisi sanoa tai ajatella, mutta oli pakko ottaa se esiin. Päättikö Cheek siis juuri kyseisen elokuvan nähtyään että hänestä tulee tehdä elokuva?
Elokuva on selvästi parempi kuin Apulanta elokuva Teit meistä kauniin. Se on täynnä kliseitä, jotka ovat viihdyttäviä. Mutta toisaalta mistä pidän on tapa jolla se käsittelee mielenterveysongelmia.
Elokuva on monella tasolla kiinnostavampi kuin Cheekin musiikki tai Cheek itse. Ja yllättävää kyllä se ei ole pelkästään imagoelokuva kuten Apulanta elokuva. Pidän myös kohtauksista joissa Cheek on itsekriittinen. Sitä harvoin nähdään artisteista tehdyistä elokuvissa.
Ajatteli elokuvasta mitä vain, se on ehdottomasti katsomisen arvoinen sekä viihteellisyyden että yleissivistyksen nimissä. Ja sen viatkin unohtuvat ajan mittaa, itsellä jo toisen katsomis kerran jälkeen. Ylipitkittämisestä elokuvaa voi toki yhä syyttä helposti.
Lassie (2005)
"On se Lassie sitten aikamoinen ihmekoira kun Skotlannista asti osaa Lontooseen."
Naureskelin minä kun aloin katsomaan brittiläistä uusintaversiota klassisesta elokuvasarjasta.
Nauru hyyty nopeasti. Elokuva on nimittäin aivan mahtava! Maisemat ovat kuin tauluista, ja tunteita elokuva herättää kaikilla tasoilla.
Oikea suhtautuminen elokuvan realismiin on vähän kuin suhtautuminen villin lännen legendoihin. Siten pääsee juuri ja juuri eroon epäilyksestään. Ja katsoessaan elokuvan ihminen menettää kaikki epäilykset jokatapauksessa. Elokuva nimittäin vaatii lapsen uskoa.
Ainakaan tämä versio ei ole kuitenkaan onneksi mikään koiraraamattu. Eli vaikka ei olisi koiraihmisiä, niin elokuva on silti viihdyttävä. Useimmat ihmekoira elokuvat kun ovat juuri niitä koiraraamattuja.
Tiedättehän..."koska se on koira, se pystyy mihin vain. Yllättyisit mihin koirat pystyvät!"
Tämä on pikemminkin elokuva jossa eläimet pystyvät uskomattomiin asioihin.
Alan myös kääntyä kannalle että en jatkossa katso kuin brittiläisiä elokuvia. Olen aiemminkin pitänyt niistä, mutta tämä on selvä osoitus että brittiläiset osaavat tehdä tämmöiset elokuvat paremmin.
Matkaa Skotlannista Lontooseen on tehty uskottavammaksi mm. sillä että Lassie lepää välillä, plus matkustaa jäniksenä autojen katolla. Ja kohtaa tietysti matkalla mitä kummallisempia tyyppejä.
Kuten esimerkiksi kaksikon joka erehtyy luulemaan lyhytkasvuista miestä leprikooniksi. Lassie tulee tietysti hätiin kun kaksikko yrittää ryöstää miehen. Mitä idiootteja! Kaikkihan tietää että eihän leprikooneja ole kuin Irlannissa!
Yksi yllättävä teema on eläinten vahingoittaminen. Pahat ihmiset elokuvassa tekevät sitä. Siksi onkin helppo nauttia kun he kärsivät rangaistuksen.
Mieleenpainunein kohtaus on kohtaus jossa pieni koira menettää henkensä yrittäessään auttaa lyhytkasvuista miestä. Kohtaus on aidosti surullinen. Onneksi Lassie tulee ja näyttää mulkuille närhen munat!
Oikeasti. Katsokaa tämä elokuva. Jättäkää väliin ne mustavalkoiset Lassie elokuvat ja jenkkiläinen roska tv-sarja. Tai lukekaa kirja minun puolestani. Minä en nimittäin ole sitä lukenut. Mutta jos se on yhtään samanlainen kuin tämä elokuva, se on aivan varmasti hyvä.
X-Men: Apocalypse
Toisinaan leffoilla on vaikutusta sarjakuvien sisältöön. X-Men: Apocalypse:stä herää lievästi vaikutelma että tämä lehti olisi syntynyt juuri sen tiimoilta. Angel, Magneto ja Psylocke keskeisessä roolissa. Leffan myötä hahmot näki aivan eri tavalla kuin yleensä, joten katson sen onnistuneeksi.
80-luku viittaukset oli myös ihan hauskoja. Nightcrawler oli kovempi kuin koskaan, ja useimmat viehättävät kohtaukset oli kuin kuvia 80-luvun X-Men sarjakuvista. Useimmat saatan jopa tietää semmoiseksi jopa tarkistamatta.
Jubileen jokainen kohtaus oli karkkia silmille. Kuin suoraan sarjakuvista. Caliban rokkasi. Hugh Jackmanin cameo oli kerrankin jostain kotoisin, koska Ase-X, jolla kuitattiin samalla X-Men Origins: Wolverine pyyhityksi pois historiasta lopullisesti.
Lähes odottamaton Dark Phoenix kohtaus oli kaunis. Pidin ratkaisusta että Dark Phoenixin tuhoava voima käännettiin näin päin. Suhteeni hahmoon on aina ollut hieman ristiriitainen. Sophie Turner oli aluksi hieman vaisu Jean Grey:nä, jopa todella ontto, mutta loppua kohti parani.
Hahmo itsessään on periaatteessa tylsä, mutta sen nuorempi versio sekä sarjakuvassa että elokuvassa on ihan viehättävä. Emma Frost on aina ollut enemmän mieleeni.
Ei sillä, Dark Phoenix saaga on X-Men sarjakuvien merkkipaaluja. Eikä vain siksi että se esitteli Emma Frostin jääkylmän luonteen, joka myöhemmin teki hänestä yhden X-Men historian kiinnostavimman hahmon. Ja koska se esitteli Kitty Pryden.
En katso tätä kuitenkaan häväistyksenä kyseistä 80-luvun klassikkoa kohtaan, vaan hyvänä noteerauksena ajalta. Leffan loppusekunneilla rääkäisin teatterissa että jatko-osa. X-Men tiimi näytti kerrankin lupaavalta.
Samoin se mitä lopputekstien jälkeen näytettiin. En malttaisi odottaa että Mister Sinister olisi pahiksena. Olkoonkin että en pitänyt sarjakuvamuodossa kovin monesta hahmosta tehdystä tarinasta. Hahmolla on vahva suhde Apocalypseen.
Elohopean jokainen kohtaus on rautaa ja syy katsoa leffa 3D:nä ja teatterissa. Huomattavasti Days of Future Pastia parempi. Paljon positiivisempi Xavier oli myös mieleeni jo First Classissä.
Magneto oli jälleen samaistuttava hahmo, ja Michael Fassbender hoiti sen täysillä. Haluaisin nähdä hänet roolissa jatkossakin. Pidin myös ajatuksesta että Magnetosta käytännössä kehittyi se hahmo mikä hän on sarjakuvissa. Xavierin ystävä jopa keskenäisistä erimielisyyksistä riippumatta. Arvostan ratkaisua joka hahmon suhteen tehtiin lopussa.
Toisaalta, ellei seuraava leffa käsittele X-Menin 90-lukua ja Inferno tarinaa, en toistaiseksi jaksa kuitenkaan liikaa innostua. Madelyne Pryor on yksi X-Menin parhaista pahiksista. Ja ainoastaan tämä ja Mister Sinister yhdessä olisivat mielenkiintoinen asetelma jatko-osalle.
Mister Sinisterin visuaalinen ilme on aika vaikuttava, mutta hahmon luonne itsessään on melko pitkästyttä. Klooneja enemmän kuin Spider-Manin Kloonisaagassa. Madelyne Pryor oli näistä kiinnostava poikkeus koska hahmo kasvoi omaksi hahmokseen.
Angelin hahmo oli erityisen hyvin tehty jopa vaikka X-Men 3:ssa hänen taustansa miljonäärinä oli lähempänä sarjakuvaa. Nuhruinen, siipirikkoinen rokkari nahkahousuissa ja kaljapullo kädessä. Tuohan ON kuin rock-kuvastosta. Rock-enkeli.
Tajunta oli pieni positiivinen yllätys. Pidin lopun ratkaisusta jossa hän pakenee paikalta jotta hahmo nähtäisiin mahdollisesti tulevaisuudessakin. Hahmo oli visuaalisesti jopa sarjakuvien versiota vaikuttavampi. Ja visuaalisesti ei viehättänyt vain tissit.
Ratkaisu Stormin suhteen oli onnistunut. On jossain määrin erikoinen ajatus laittaa Apocalypse vapauttamaan hänen mutanttivoimansa, mutta sekin on lähellä sarjakuvien ajatusta. Kuten sekin että hänet poimitaan Kairosta.
Jennifer Lawrencen Mystikko mutanttien feministisenä symbolina rokkasi. Moira Mactaggertin ja Xavierin juonikuvio oli kaunis. Tye Sheridan Scott Summersina oli hieman korni, mutta parempi kuin X-Men 1ssä ja 2:ssa. James Marsdenin parhaat kohtaukset Scott Summersina oli X-Men 3:ssa.
Kaiken kaikkiaan onnistunut leffa. Saatan sittenkin lukea yllä näkyvän uudemman X-Men lehden sisällön. Tämä on X-Menin tulevaisuus.
Kommentit
Lähetä kommentti