Star Wars Episode gigaziljoonaa

http://www.hs.fi/nyt/art-2000002832505.html

Sittenhän Star Wars on onnistunut kaikinpuolin! Lucas teki sen lapsuuteensa elokuvien ja poikamaisen intonsa siivittämänä. Ja Hollywoodissa näkee vain kauniita ihmisiä. Vai ovatko ne rumia koska ne ovat kauniita? Vai onko pukeutuminen niin kamalaa?
Viimeisestä olen samaa mieltä, mutta sen antaa anteeksi elokuville. Mutta eikö Keisarin ole tarkoitus olla "ruma"? Tai onko tämä nyt joku "vain kiinalaiset ovat kauniita" kysymys? Silloin väittäisin yhtä "rumiksi", enkä pelkästään diplomatian nimissä, kiinalaiset naiset mitä olen elokuvissa nähnyt ovat aika laihoja ja stereotyyppisiä muutenkin. Semmoisia geishoja. Ei se Leia radikaalisti semmoisesta eroa.
Huvittavaa on myös että jedi-konseptikin on päästä varpaisiin aasialaisten elokuvien jäljitelmää joka on sijoitettu avaruuteen. Jopa Yoda on nimetty japanilaisen samalla tapaa puhuvan filosofin mukaan.
Ja Vaderin kypärä jäljittelee japanilaisten samuraiden vastaavia. Myös Kiinan historiaa ja vaikutteita puvustukseen näkyy pitkin saagaa, myös uudessa trilogiassa. Jopa Padme Amidalan nimessä (Amydala on kiinaa, ja tarkoittaa kaunista. Se on lisäksi täysin mahdollinen nimi Kiinassa).
Luulisi kolahtavan aasialaisille. Japanissakin innostuivat tekemään mangan aiheesta. Ja herää myös kysymys, että mitenkä sitten gangsterielokuvat, western, Flash Gordon, Buck Rogers, Ben Hurr ja muu, jota elokuvat yhdistelevät eksploitaation lailla, uppoaa?
Kuuluisa lause "Olkoon voima kanssasi" on syntynyt Star Warsiin Ben Hurr elokuvasta, jossa käytettiin vastaavasti lausetta "Olkoon Jumala kanssasi", jota Jeesuksen oletettuna aikakautena tosiaan käytettiin esimerkiksi nykyisen "siunausta" sijaan.
Idea on vahvinta perää Flash Gordonille ja Buck Rogersille siinä että jo ensimmäinen jäljittelee ajatusta avaruusprinsessan pelastamisesta maisemista jotka vaihtelevat aina aavikosta jäätikköön jne.
Jopa kuuluisa kohtaus jossa Luke flengaa Leian kanssa on suoraan Flash Gordonista. Ensimmäisen elokuvan aivan viimeinen näkyvä kuva taas on Star Wars näyttelijöiden asettuminen samanlaiseen ryhmäkuvaan kuin Flash Gordonin sankarien näyttelijät eräässä vanhassa tv-sarjan promokuvassa, mutta Star Wars sankarien näyttelijäkaartilla.
Useimmissa kohtauksissa yhdistelllään vahvasti eksploitaation hengessä genrejä ja elokuvia. Jopa kohtaus jossa Treecko ja Han ammuskelevat, soi taustalla vanhan gangsterielokuvan jazz, avaruusörkkien esittämänä, näiden kädessä western henkisen ampumismatsin jossa voittaja on se joka vetää nopeiten ja ampuu.
Myös uuden trilogian ensimmäisen osan kilpa-ajo on Ben-Hurr idea. Koko kilpa-ajon kulkukin perustuu lähes samaan juonikaareen kuin kyseisessä elokuvassa. Erona tosin se, että se on toteutettu cgi:llä, avaruuden vastineilla roomalaisista hevoskärryistä, ja että Ben-Hur elokuvassa käytettiin oikeita ihmisiä sekä yleisön joukossa että kärryissä.
Ja tietysti aika keskeinen seikka on varmasti sekin, että Roomassa ei olisi ikinä päästetty lasta ajamaan kyseisen tyyppistä kilpaa gladiaattori-areenalle, mitä ei Ben Hurissakaan tehdä. Alkuperäinen kohtaus, ja sen dramaattisuus, ja kuinka se lopulta huipentuu kahden ystävyksen ystävyyden päättymiseen, on elokuvahistoriaa joka sietäisi pistää jopa Lucasin polvilleen itkemään ja pyytämään anteeksi sen lokaan heittämisestä näin pahasti.
Tästä pääsemmekin kysymykseen onko Star Wars sci-fiä? Ei, se ei ole. Star Wars saaga käyttää sci-fille keskeistä elementtiä, eli asioiden selittämistä tieteellisesti, edes pseudo-tieteellisesti, vain pakon edessä, kuten uudessa trilogiassa selitettäessä voiman olevan asia joka jokaisella kulkee jossain määrin veressä, ja sen voi mitata sen kautta.
Tuossakin idea jäjittelee enemmän Kristillistä ajatusta jonka mukaan Jeesuksen veri virtaisi meissä jokaisessa. Se vain tekee siitä konkreettisemman. Voima kun on jo ajatustasolla Star Wars maailman vastine Jumalalle, minkä kertoo osin "Olkoon voima kanssasi" lauseen syntyperä. Se vain on käännetty konkreettisemmaksi, pseudo-tieteelliseen muotoon.
Se ei ole myöskään ainoa, tai edes ensimmäinen avaruuteen sijoittuva ritari-tarina/saaga, kuten usein väitetään, koska Flash Gordonin tv-sarja jo aikoinaan perustui tälle ajatukselle. Niin kuin sarjakuvakin, johon se perustuu. Ja myöhemmin ilmestynyt Queenin musiikin täyttämä mahtava elokuva joka monille on tuttu ainakin Ted elokuvasta, jonka kaksikko, elokuvan tekijöiden ohella, arvostaa sen yli taivaan rajojen.
Flash Gordon elokuva ymmärtää ja tiedostaa alkuperäisen sarjan hilpeän tahattoman koomisuuden, ja vääntää siitä campia, aivan kuten 60-luvun Batman elokuva ja sarjakin. Samaa tekee jossain määrin myös Star Wars. Kuten puvustus ja mainittu flengaus kohtaus. Tämä on itseasiassa jopa yksi keskeisistä syistä, miksi alkuperäinen Star Wars trilogia onnistuu uuteen verrattuna niin hyvin.
Star Wars on enemmän Lucasin lapsuuden elokuvien/sarjojen/kiinnostuksen kohteiden pohjalta syntynyt konsepti, joka on jälleen yksi oodi lapsuuden viattomuudelle, aivan kuten Pokemon on sen luojalle Satoshi Tajirille (mihin palaan vielä jonakin päivänä tarkemmin tässä ryhmässä, siksi tuo esimerkki).
Se vain sattuu sijoittumaan avaruuteen siksi, että avaruus palvelee Lucasin ilmaisukeinoja parhaiten, ja täsmää Flash Gordonin hengen taltioimisessa elokuviin, joissa hän voi vapaasti osoittaa kunnioitusta muita lapsuutensa suosikkeja kohtaan viittauksillaan.
Avaruudessa mikä tahansa on fiktiossa mahdollista, myös Lucasin visiot ja Star Wars. Siksi myös moni sci-fi sijoituu avaruuteen, sillä se on ainoa paikka jossa tiede ja fantasia voivat uskottavasti olla sama asia. Lucas ei tosin lähde kovin usein selittelemään maailmansa yksityiskohtia koskien esimerkiksi aluksia ja niiden toimintaa. Hän keskittyy vain tarinankerronnalle, ja sitä ympäröivälle maailmalle oleellisille seikoille ja visioidensa esiintuomiselle.
Ei käy tosin kiistäminen, etteikö Star Wars olisi karannut käsistä alkuperäisiin ajatuksiinsa nähden. En kuitenkaan katso uuden trilogian tehneen tätä kovin hälyttävästi, vaan cgi:llä tehdyt Clone Wars sarja ja Clone Wars elokuva, sarjakuvat, kirjat ja videopelit.
Kun Lucas lopulta kuolee, kukaan ei edes muista tätä kaikkea ja mitä Star Wars oli, vaan että mitä se on nykyisin. Kiinalle se on tätä, monille muille se on valomiekan heiluttelua ja minulle se on iso kasa kaupallisia kompromisseja hyvän alun jälkeen.
Jo ensimmäinen merkittävä kaupallinen kompromissi tehtiin uuden trilogian toisessa osassa, joka päättyy eritavoin kun oli suunniteltu. Tarkoitushan oli että Dookun oppipoika Asej Ventress, ainoa naispuolinen sithlordi, hämää Anakinin muualle taistelemaan loputtomalta tuntuvaa taistelua jonka lopuksi Anakin tappaa hänet kylmästi, menetettyään hermot siihen että sai tältä arven.
Tämän hämäyksen keskellä Dooku olisi tietysti vienyt Kuoleman tähden pohjapiirrokset Sidiousille. Obi-Wan olisi maanut maassa Dookun hoideltua hänet siihen kuntoon. Ventressillähän oli lisäksi tarkoitus hämätä tasavaltaa, että Dooku olisikin sithlordi, eikä Palpatine joka oli suoraan heidän naaman edessä. Dookuhan oli ennestään jedi, Qui-Gon Jinnin opettaja, ja siten tietoinen valtaosasta tasavallan asioista, ja käännyttyään pimeän puolelle, oli riittävän suuri uhka hämätäkseen jedejä tähän luuloon.
Nyt elokuvassa nähdää Dooku katkaisemassa Anakinin käden, heittämässä Obi-Wanin seinään ja Yoda taistelemassa valomiekoin tätä vastaan. Ventressin korvasi kolmannessa elokuvassa Grievous, jonka läsnäoloa elokuvassa ei edes huomaa, vaikka hänellä on neljä valomiekkaa, joista jokainen on jonkun jedin. Ventress opetteli pimeyden voimien käytön itse, mutta Grievous ei hallitse niitä lähes ollenkaan, koska on kyborgi.
Grievous vasta wannabe-sith onkin verrattuna Ventressiin. Lisäksi Ventress on synkempi hahmo sith-lordiksi. Onhan hän tappanut oman kansansa, ja hänen raivonsa on loputon. Siksi Anakin joutuu pahaan paikkaan tappaessaan hänet omalla raivollaan. Sekä oman raivon huomaaminen, että kylmä tappo jossa hän riisuu tämän aseista ja tappaa, että myöskin se että hän joutuu kysymään itseltään onko hänen raivonsa vahvempaa kuin jopa Ventressin, joka ei anna armoa kenellekään, vihaa kaikkea ja tuhoaa kaiken?
Yksi syvimpiä kohtauksia Star Warsissa. Taltioituna siihen alkuperäiseen, "käsin" tehtyyn Clone Wars animaatioelokuvaan/sarjaan. Lisäksi huomattavasti Yodan ja Dookun välistä kamppailua suurempi matsi. Yodan kamppailuhan nähtiin muutenkin paremmin kolmannessa elokuvassa Palpatinea vastaan. Toisen elokuvan matsi kestää sekuntteja, ja Sidiousin/Yodan, Anakinin/Obiwanin ja Maulin/Obi Wanin/QuiGonin matseja. Se on vastoin käytäntöä jolla elokuvat muuten päättyvät. Draamalla ja pitkällä taistelulla.
Seuraava kompromissi tehtiin kolmannessa elokuvassa, kun Anakin tappaa Dookun. Syitä siihen miksi Anakin tähän kylmään tappoon niin herkästi suostui Palpatinen kannustamana, ei kerrota. Mutta Clone Wars elokuvassa/sarjassa Anakinilla on oppilas, myös naispuolinen, jonka Clone Wars elokuvassa Dooku tappaa. Tämä on se syy, joka saa Anakinin niin helposti omatoimisesti kirjaimellisesti teloittamaan Dookun.
Toinen on tietysti se että hän on jo ennestään tappanut Ventressin lähes samalla tavalla, ja kummallakin kerralla Obi-Wan ei ole näkemässä. Tämä kaikkihan on myös syy siihen miksi Obi-Wan ja Anakin ajautuvat erilleen. Anakinin tappovimma, joka ilmeni myös toisessa elokuvassa äidin kuoleman kohdalla, on tehnyt hänestä eri ihmisen verrattuna toisen elokuvan alkuun, jossa kaksikko on selkeästi vuosia olleet ystäviä.
Oppilaan JA äidin kuolema myös ajaa Anakinin hakemaan apua Palptinelta jotta voisi näkyynsä perustuvan kuoleman pelon vastoin pelastaa Padmen. Kuolemattomuus. Nyt kaiken tämän tiedon puuttuessa, Anakin näyttää idiootilta, joka uskoo mitä tahansa. Syy ja seuraus suhde puuttuu.
Toisessa elokuvassahan Anakinin pukeutuminen jäljittelee myös Ben-Huria, käyttäen nahkaliiviä, mutta tehden liivistä nuorekkaamman. Anakinin hahmo jäjittelee kapinallista James Deaniä tämän elokuvisssa. Heidän angstinsakin on hyvin lähellä toisiaan.
Muistelkaa sitä että ennen Star Warsia Lucas teki teinileffa American Graffitin joka oli ylistys Deanin ajan elokuville. Hän pyrki Anakinin hahmossa samaan, vieden homman pidemmälle. Minulle Hayden Christensenin Anakin OLI minun teini-ikäni James Dean. Pukeuduin jopa tuohon samanlaiseen nahkaliiviin.
Nythän Disney omistaa Star Warsin. En usko että edes Disney onnistuu pelastamaan sarjan jonka kaupallisuus tappoi. Ei edes alkuperäisillä näyttelijöillä. Trailereista tuli heti mieleen, että nyt heilutellaan valomiekkaa digi-tehosteilla ja Han Solo on sentään mukana. Ja keksitään jokin pöhkö syy sille miksi sithit ovat yhä mukana. En ole nähnyt Rebels animaatiota. Ei sekään tosin jo sen saman Clone Wars cgi:n perusteella lupaa hyvää.
Star Wars on kuollut. Jopa kiinalaisetkin ovat oikeassa. Mutta eivät Star Wars elokuvien suhteen, varsinkaan alkuperäisten, vaan ilmiön suhteen. "Päähahmot ovat rumia (Clone Wars), taistelukohtaukset lasten tekemiä (kaikki uuden trilogian jälkeen)" ja lisäisin vielä että "ja juonikuviot pelkkiä kömpelöitä syitä taistelukohtauksiin". Mutta vielä pahemmaksi kaiken tämän tekee sen, että Star Wars ei eroa edes tässä valtaosaan muusta Hollywood tuotannosta, johon täsmää täysin sama kritiikki.
Ei ole myöskään mitään syytä pelätä että Disney "pilaisi" Star Warsin. Se oli pilalla jo ennen diiliä. Tästä ei pääse kuin ylöspäin. Elokuvien ohjaaja valinta on kuitenkin hyvä, sillä se on mies jolle Star Wars merkitsee jotain muutakin kuin rahaa. Miehelle joka ei pitänyt Star Trekistä, mutta antoi silti kahdelle elokuvalle kaikkensa. Kaikille se ei vain riitä. Niin kävi myös Star Warsille Lucasin käsissä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Top 30 Kaikkien Aikojen Parasta Elokuvaa

Synkkääkin synkempi Mikki Hiiri efekti

Tarzanin historia