Syväanalyysi: Rocky elokuvat

Syväanalyysi sarjassa käyn läpi elokuvia, jotka ansaitsevat syvemmän tarkastelun ja joista harvemmin osataan etsiä syvempiä merkityksiä. Näin ekaksi käsittelen kaikki Rocky elokuvat.

Rocky 1 on hieno klassinen tuhkimotarina köyhästä miehestä, joka haaveilee rikkauksista ja nyrkkeilyn mestaruudesta. Mikä tekee tarinasta hienomman, on mielestäni Apollon ja Rockyn vastakkaiset persoonat. Siinä missä Rocky on nöyrä ja hyväsydäminen nuori mies, on Apollo ylpeä ja omahyväinen. Ja juuri tämän takia Apollo häviää Rockylle. Kun Apollo saapuu areenalle, hän ei suhtaudu Rockyyn ollenkaan vakvastiotettavana vastustajana ennen kuin on liian myöhäistä. Sanoma siis on klassinen ylpeys käy lankeemuksen edellä. Valitettavasti Rocky 2 ei tuo mitään erityisen uutta tähän tarinaan.

Mutta Rocky 3 sen sijaan tuo. Vaikka ensimmäiset 2 elokuvaa Apollo esitetäänkin pahiksena, kolmas elokuva osoittaa, että Apollo on oikeastaan ihan ok tyyppi, kaiken sen ylimielisyytensä takana. Rocky joutuu itse nöyrtymään, koska hänelle menestys on noussut pahasti hattuu, ja kuka onkaan sopiva opettaja tässä kuin Apollo, joka kahdessa aiemmassa elokuvassa joutui itse nöyrtymään? Rockyn tiikerinsilmä on hänen voimakas voitontahtonsa ja kaikki se, mikä tekee Rockysta sekä vahvan nyrkkeilijän että myös hyvän ihmisen.

Rocky 4 on elokuvista ehkä hölmöin, mutta siitäkin löytyy jokin kaunis sanoma taustalta. Elokuvan yksi mieleenpainuvimmista hetkistä on kun Apollo saapuu tyypilliseen omahyväiseen tapaansa amerikkalaisuuttaan hehkuttaen areenalle ajatellen että Ivan Draco on vain pelkkä nyrkkeilijä muiden joukossa. Apollon ylpeys käy hänelle jälleen kohtalokkaaksi. Tällä kertaa jopa lopullisesti. Apollon kuoltua, Rocky joutuu siis todistamaan, että kaikki amerikkalaiset eivät ole samanlaisia, ja että he pystyvät kehittymään ja muuttumaan. Tämä jos jokin on hieno sanoma.

Lisäksi elokuvassa on hieno asetelma Rockyn ja Ivanin välillä: Tuntuu kuin kone ja ihminen taistelisivat, sillä Ivan käyttää apunaan huipputeknologiaa treenatessaan, kun taas Rocky käyttää vanhanaikaisia keinoja ankarassa Siperiassa. Elokuvan ehkä voimakkain kohtaus on kun Rocky, joka on nyt täysin muuttunnut, kipeää vuorelle ja huutaa Ivanin nimeä. Tämä on loistavaa jatkumoa aiempaan jossa Rocky kiipesi montaasinsa lopuksi portaat ylös. Tämä on osoitus että jopa Rocky kykenee uudistumaan ja kasvamaan vieläkin voimakkaammaksi.

Rocky 5 on lähes unohdettu ja huonoimpana sarjan elokuvista pidetty. Mutta Creed elokuviin verratessa siitäkin löytyy klassisia Rocky teemoja. Rockyn kouluttama Tommy Gunn on nimittäin kuin peilikuva Creed elokuvien Adonis Creedille. Tommy on ylimielinen ja omahyväinen, aivan kuten Apollo, ja hänelle nousee hyvin nopeasti hattuun menestys, ja hän unohtaa kokonaan opettajansa opetukset. Tommy haluaa päästä eroon Rockyn varjosta jopa niin voimakkaasti että hän unohtaa kaiken sen mikä teki hänestäkin hyvän nyrkkeilijän. Tämä on klassinen tarina sekä maineesta ja kunniasta, mutta myös oppilaan kääntymisestä pimeän puolelle. Olisikin erittäin osuvaa jos Adonis joutuisi jossakin Creed leffoissa vastakkain Tommyn kanssa.

Kuudes Rocky leffa, Rocky Balboa, on kuin nyrkkeilijä versio Frank Millerin The Dark Knight Returns sarjakuvasta. Rockyn sisällä on valtava kaiho paluuseen nyrkkeilyareenalle. Aivan kuten Bruce Waynellä on paluuseen Batmaniksi.

Kokonaisuudessaan Rocky elokuvat ovat myös jonkinlainen kasvutarina. Rocky menee naimisiin, Rocky saa lapsen...Rocky elokuvissa selkeästi yritetään luoda autenttista tarinaa nyrkkeilijästä ja tämän urasta. Tietysti elokuvissa on myös hölmöt hetkensä, kuten esimerkiksi se robotti Rocky 4:ssa. Mutta on hyvin vaikea kuvitella että tämän syvempiä elokuvia nyrkkeilystä saadaan koskaan aikaiseksi. Tai no, Million Dollar Baby ja Raging Bull ovat enemmän kuin hyviä yrityksiä. Mutta ne eivät toimi samalla tavalla kasvutarinoina kuin Rocky elokuvat.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Top 30 Kaikkien Aikojen Parasta Elokuvaa

Synkkääkin synkempi Mikki Hiiri efekti

Tarzanin historia