Huonoimmat arvostelemani sarjakuvat
Paholaisen Morsian
Soundi
lehteen sarjakuvia piirtäneen Juho Juntusen valokuvia käyttävä
sarjakuva herätti ilmestyessään hämmästelyä mediassa. Eikä
vähiten siksi että siinä käytetään kuvia suomalaisista
julkkiksista. Juho Juntunen on paremmin tunnettu piirtäjänä, ja
hän on myös parempi siinä. Ja hänen olisi pitänyt viedä
kameransa paikalliseen Cash-Storeen heti saatuaan sen, eikä edes
kuvitella luovansa sen avulla sarjakuvia. Tai edes tätä yhtä
sarjakuvaa. Selitän nyt miksi olen tätä mieltä.
Ensinnäkin.
Käydäänpä teoksen juoni läpi. Paholaisen morsian kertoo
pärinäpoika Taiston ja suhinasussu Päivikin romanssista. Lempi
roihahtaa, kun Tuska MC -moottoripyöräkerholainen Taisto pelastaa
strippari Päivikin raiskaajien kynsistä. Pulisonkiposkinen bikeri
saa kuitenkin huomata, että rakkauden baana on kotimaista
moottoriväylää kivikkoisempi paahtaa, sillä itse Saatana
palvojineen on saman vosun perässä. Taisto ja Päivikki joutuvat
veriseen ja visvaiseen seikkailuun, jossa mukana on zombeja,
sekopäisiä hihhulimotoristeja ja muita outoja ilmestyksiä.
Koska
kyseessä on valokuvattu sarjakuva, käytän valokuvissa esiintyvistä
henkilöistä nimitystä näyttelijät. No, nyt kun tuo on selvä,
tehdäänpä vielä selväksi että näyttelijät ovat huonoja. He
saattavat näytellä jossakin muussa jutussa hyvin, mutta tässä ne
ovat huonoja. Eikä heiltä vaadita kuin että he poseeraisivat tai
pikemminkin ilmeilisivät kameralle kuvattaessa. Ilmeistä
puheenollen, mielestani Jussi Lampi ylinäyttelee ja vääntelee
liikaa naamaa hänen kohtauksissaan. Toinen pahin ylinäyttelijä on
Reetta Weidich. Hannu Soini taas tuntuu muuten vaan aivan pöljältä,
ja valtaa aivan liikaa tilaa itselleen alusta. Muita huonoja
näyttelijävalibntoja ovat uhrin roolissa oleva Emilia, äidin
roolissa oleva Ninja ja Mari.
Listaa
voisi jatkaa varmasti loputtomiin, mutta ainoastaan nuo erottuvat
joukosta ja pistävät silmään pahasti. Ainoa todella edukseen
erottuva on Taiston roolia näyttelevä Pasi Kuosa, josta irtoaa
hupia joka kohtauksessa. A-P Rakkolainen on myös kaikessa
omituisuudessaan hauska. Tuomari Nurmion ja Jouni Hynysen
roolivalinnat ovat täysosuma. Hanoi Rocks fanina minua miellyttää
tietyllä tapaa Miken ja Andyn osallistuminen.
Taustalla
olevat lavasteet ovat sopivan spontaanisti ja hyvin rakennettuja.
Mutta puvustus on etenkin alussa karmean epäsuhtaista ja sen eteen
olisi voinut nähdä vähän enemmän vaivaa. Alkukohtauksen
rajaukset, kuvaukset, niiden sopiminen asetteluun ja ruutukuljetukset
ovat hätiköityjä. Verellä täytetyt kohtaukset näyttävät
sekavilta ja hölmöiltä. Kirjasta saa vaikutelman että tarinaa on
kirjoitettu sitä mukaa kuin kuvia on otettu. Lukujakauksen
puuttuminen inhottaa, ja päiväkirjat ovat ärsyttäviä (mikä
lienee tarkoitus) ja turhia.
Kaiken
sotkun keskeltä löytyy ristiriitaisia ajatuksia (nauraako vai
itkeäkö) herättävä viittaus Grease elokuvasta tutun ”You’re
the one that i want” kappaleen suomalaisen version musiikkivideoon.
Asiallista olisi ollut liittää kappale soundtrackiin. Kyllä,
tälläkin sarjakuvalla on soundtrack. Se ei ole aivan The Crowlle
tehdyn Fear and Bullets soundtrackin veroinen, mutta on hyvin
jäsennetty ja aseteltu kohtauksiin. Se tosin olisi voinut olla
parempi kokonaan omana, yhden artistin tai bändin tekemä, kuten oli
Fear and Bullets.
Kokonaisuudessaan
tämä sarjakuva on helposti tuomittavissa juntiksi ja typeräksi
teokseksi, mutta ehkä tämän on tarkoituskin olla huono. Ehkä
tämän on tarkoituskin olla typerä. Ehkä tämä on sisäpiiri
vitsi jota minä en ymmärrä, ja joka on minusta vastenmielisin teos
mitä olen tällä sivulla arvostellu, mutta jollekin toiselle se on
kultaakin arvokkaampaa. Mutta minusta se on kuitenkin ruma ja
oksettava ja kuten nuoriso sanoisi,
vammainen.
METSÄN PIDOT
Tarina
ja kuvitus: Rui
Tenreiro
Huuda Huuda, 2010
Suomennos Viljami
Jauhiainen
Tämä sarjakuva houkutti minua sen kannen vuoksi.
Kauempaa kansi näyttää melko mukavalta, ja herättää
kiinnostusta. ”Minkä olennon käsi on kyseessä?” Kuitenkin
lähempää katsottuna huomaa, että kansi ei olekaan niin hieno ja
miellyttävä. Mutta kansi on silti parempi kuin itse sisältö.
Kaksi
hahmoa kulkevat metsässä ja kohtaavat jättimäisen juustonaksun
näköisen otuksen makaamassa veri suustaan valuen. He päättävät
mennä lähimpään kylään apua etsimään. Seuraa lisää kävelyä,
unikuvia ja kevyttä mystiikkaa. Ja tässä on koko tarinan
ydin.
Tämän tyylinen kuvitus ei minuun yleensä uppoa, koska
se on liian epärealistista. Kirjan takakansi lupaili kuvituksessa
japanilaisia sävyjä, joita minä en tästä nyt aivan kyllä
löytänyt. Mitäköhän tuolla on mahdettu tarkoittaa?
Yksinkertaisuutta? No sitä ainakin piisaa. Kuvitus ei myöskään
minusta parane sinisen värin liika käytön vuoksi. Oikeastaan se
houkuttelee ainakin minut pois, sillä minusta se on ruman näköistä.
Ja tuo mieleen satukirjan, minkä saattaa olla tosin pyrkimyskin.
Sarjakuvan raa’at kohtaukset ja vakavuus jotenkin häiritsee minua
kuvituksen vuoksi.
Mystisyys ja salaperäisyys ovat jänniä
elementtejä, mutta liika mystisyys herättää liikaa kysymyksiä.
Hahmoihin ei myöskään panosteta tarpeeksi. Ja tarinan loppu on
arvattavissa jo puolessa välissä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan
teos on hyvin nopeasti luettu. Laajempia yksityiskohtia ei nimittäin
paljon ole, eikä ne liioin kiinnostakaan. Suomennos on kuitenkin
niin hyvää, että luulin teosta, myös tarinan vuoksikin,
suomalaiseksi. Puhekuplat ovat kuitenkin häiritsevän näköisiä,
ja tämä hieman haittaa
lukemista.
Plan 9 from outer space strikes again
Kaikki varmasti tuntevat (jos eivät ole nähneet, ovat ainakin kuulleet) kulttielokuvan Plan 9 from outer space ? Tuo Ed Woodin, maailmanhistorian huonoimmaksi kauhu-/scifi-/fantasia-elokuvaohjaaksi nimitetyn Hollywood historian oudokin (nero vai oikeasti avuton ohjaaja?) tunnetuin elokuva, jossa tiivistyy oikeastaan miehen koko ura, ja kyvyt…tai kyvyttömyydet. Nykyään elokuva on saalistanut epäuskottavalla juonellaan ja huonojen tehosteiden avulla kulttielokuvan maineen.
Elokuvassa ulkoavaruudesta saapuu joukko muukalaisia ”pelastamaan” maapallon. Koska maan asukkaat eivät heitä kuuntele, he päättävät herättää henkiin kuolleiden armeijan (kolme kuollutta.), jolla takoa järkeä jääräpäisiin maanasukkaisiin. Tätä koko suunnitelmaa siis kutsutaan ”suunnitelma 9:ksi” (Plan 9).
Elokuvassa lopulta asiat kääntyivät parhain päin, ja Bella Lugosi taikka Vampira eivät ihmisiä tappaneet. Nyt kuitenkin tässä sarjakuvana tapahtuvassa jatko-osassa palaavat muukalaiset maahan. Sarjakuvan sisäkansi sisältänee ne kaikkein parhaimmat vitsit. Siinä näet kerrotaan kuta kuinkin näin: ”Ed Wood teki elokuvassaan hyvin monta virhettä, kuten naruilla kulkevat lentävät lautaset joiden narut näkyivät. Mekin teimme muutaman virheen. ”. Kyllä, he tosiaan tekivät virheen: He tekivät tämän sarjakuvan.
Ehkä ei pitäisi tuomita näin herkästi. Oli P9FOSSA:ssa hyviäkin juttuja. Sarjakuvassa on useita viittauksia alkuperäiseen elokuvaan, kuten jopa kaikkein suorin, eli kohta, jossa näkyy elokuvassa näkynyt kohtaus tv-ruudulla.
Itse tarina sijoittuu 15 vuoden päähän elokuvan tapahtumista, Halloween iltaan. Yksi ensimmäisen elokuvan päähenkilöistä (Eugene Crowley) havaitsee laitteilla
an, että avaruusolennot aikovat iskeä taas. Samaan aikaan zombiemainen köntys (muistatko elokuvan tarpeeksi hyvin?) hyökkää nuorta tyttöä (Vampiran oletettu vastine.) uhkaavien jengiläisten kimppuun, vain jotta voi tappaa tytön (ensimmäinen virhe.).
Tarinan päähenkilö yrittää varoittaa etsivää/muita, mutta hänen puheitaan pidetään Halloween pilana. Kukaan ei muista mitä 15 vuotta sitten tapahtui. Kun kukaan ei kuuntele, päättää päähenkilö lähteä äitinsä kanssa taistelemaan mokomia zombeja ja örvelöitä vastaan. Zombeja on tällä kertaa enemmän kuin kolme, mikä tekee tarinan vähän liian uskottavan, mikä ei tässä ole tarkoitus.
Onneksi äiti kehittää aseen, jolla voi mokomia zombeja ammuskella (Lienee turhaa sanoa, että toinen virhe?). Loppu on kuitenkin kaikkein hölmöin (mikäli et halua spoilaantua, hyppää seuraavaan kappaleeseen…): Siinä Eugene saapuu vain yhtäkkiä kaiken häslän keskellä kertomaan äidilleen, että zombie-painaijainen on ohi. Samaan aikaan hallituksen agentti painaa nappia, ja räjäyttää auringon. Loppu?
Visuaalinen ulkoasu on mainio, ja Vampiran ”vastine” näyttää oikeastaan tyylikkäältä. On myös hienoa nähdä Bella Lugosi värillinen piirrosvastine takaumassa. Tosin tämänhän näkee värillisenä nykyään jo elokuvassa, halutessaan. On sinänsä harmi, että ulkoasu näyttää hyvältä, sillä tähän olisi ehkä sopinut paremmin huono piirrosjälki. Pyörtymiset ja muut ”näyttelijöiden” reaktiot ovat kuitenkin juuri niin liioiteltuja kuin elokuvassakin. Parantamisen (tai huonontamisen) varaa kyllä olisi, ja reilusti, mutta P9FOSSA ei ole niin epäonnistunnut omassa omituisessa tehtävässään. Alkuperäistä elokuvan tasoa se ei kuitenkaan saavuta, eikä tule olemaan millään tasolla yhtä kulttimainen. Arvosteluun vaikuttanee toki osin se, että itse elokuva on ollut mediassa jo viimeisen 20 vuoden aikana useasti. Mm. Marvelin Secret invasionissa oli selkeitä viittauksia tuohon, ja Tim Burtonin Mars hyökkää! elokuvassa nuo olivat peräti läpinäkyviä, ja suoria.
Pisteitä moinen saa seuraavasti:
Illegal
/ Eoin Colfer, Andrew Donkin ; art by Giovanni Rigano
Tämän
sarjakuvan aihe ei kiinnostanut minua pätkääkään. Oli pettymys
että kyse ei ollut fantasia sarjakuvasta kuten saman tekijätiimin
Artemis Fowl sarjakuvat. Sarjakuvan aihe siis on maahanmuutto. Siinä oikeastaan kaikki sanottavani tästä tusinatekeleestä.
Weekly
world news [vol. 1]: The world's only reliable news / written by
Chris Ryall ; art by Alan Robinson
Aivan hirveää
ajantuhlausta. Lähdin muutenkin etsimään Hullu Hullu Maailma lehden
artikkeleita, mutta sainkin huonointa sarjakuvaa jota olen lukenut
pitkään aikaan. Ei jättänyt mitään merkkiä itsestään. Mitä ilmeisemmin Lepakkopoika on suosittu aihe näissä sarjakuvissa.
The complete Dracula / [story by Bram Stoker ; adapted by Leah Moore and John Reppion ; art by Colton Worley
Aivan kamala kuvitus ja käsikirjoitus. Tekstilaatikot ovat epäselviä ja muutenkaan ei nyt oikein toimi. Tämä oli jo toinen yritys lukea tämä sarjakuva. Bram Stokerin Dracula ei selkeästi ole missään muodossa minun juttuni.
Sit kun sun naama räjähtää : päiväkirja = When your face explodes : diary / Emmi Valve
Todella säälittävä, korni ja mukahauska tekele. Kirjoittaja ei selkeästi ole löytänyt vielä tyyliään. Suosittelen saman kirjoittajan Armo sarjakuvaa ennemmin. Siinä ei pää räjähdä lukiessa.
Roberto
Aguirre-Sacasan Chilling Adventures of Sabrina
En
ole eläissäni tuhlannut aikaani Archie Comicsin sarjakuviin, mutta
nyt kun tein poikkeuksen, en taida jatkossakaan tuhlata. Ideassa
sinänsä ei ole mitään vikaa. Sabrina sarjakuva joka on tähdätty
aikuisempaan makuun on jopa nerokas idea. Mutta mönkään mennään
siinä että toteutus on sitä samaa mitä ennenkin, mitä nyt
Sabrinaan isä on satanisti. Tai jotain sinne päin. Näinkin
kiinnostava aloitus onnistutaan ryssimään todella pitkästyttävällä
dialogilla, tarinalla ja kuvituksella. Tekee mieli vain ottaa
ämpärillinen maaleja ja kaataa ne sarjakuvan päälle. On muitakin
värejä kuin harmaa ja ruskea. Ja jotenkin vaan idea
kauhu-Sabrinasta ei toimi ja muutenkin teos tarvitsisi enemmän
huumoria koska se on niin tolkuttoman vakava, ja tarinassa ei tapahdu
mitään ja dialogi on kuivaa.
Frederic Brrémaudin Love. Volume 1-2
Mykkä-sarjakuva
on jotain mistä pidän. Se on helppo ja nopea lukea, ja aiemmat alan
teokset, kuten Shaun Tanin Arrival ja Masashi Tanakan Gon ovat aivan
mahtavia! Valitettavasti samaa ei voi sanoa Love sarjakuvasta. Juoni
poukkoilee missä sattuu, ja koko perusideakin on täysin typerä
eikä liity sisältöön mitenkään. Kuvitus on toki perusnättiä,
niin kuin näissä teoksissa aina, mutta suurimmaksi osaksi ei edes
tiedä mitä sarjakuvassa tapahtuu ja ei kuvitus tosiaan niin hienoa
ole etteikö sitä olisi nähty jo aiemmin. Muutenkin herää vähän
semmoiset lastenkirjan vibat molemmista teoksista. Ei jatkoon!
Neil
Gaimanin Only the end of the world again
Ihmissudet
rocks! Valitettavasti niistä vain kirjoitetaan harvoin kovin hyviä
sarjakuvia, kirjoja tai elokuvia. Populaarikulttuurissa ihmissusia
suorastaan syrjitään, ja heidät kuvitellaan aina pelkäksi
krapula-hirviöiksi. Ikäänkuin krapulan ruumiillistumina. Tämä
teos ei tee tässä hirveästi poikkeusta. Ja luulisi Gaimanilla
olevan mielikuvitusta muuhun. Tarina on äärimmäisen lyhyt ja
kokoelma, joka on kallis kovakantinen, sisältää tarinan
luonnokset. Kuvitus pelittää, mutta tarinankerronta on laahaavaa.
Tuntuu kuin lukisi enempi kuvitettua kirjaa kuin sarjakuvaa. Jälleen
yksi pettymys Gaimanin tuotantoon perustuvien sarjakuvien tuotannossa.
Lee Bermejon Suiciders. Kirja 1
Tämä teos oli pienoinen pettymys. Okei. Onhan se hyvin piirretty. Värityskin rokkaa. Käsikirjoituksessakaan ei ole pahemmin vikoja. Dialogi toimii. Kaikki toimii. Mutta se on vain aivan tolkuttoman TYLSÄ!! Taas jotain helkkarin post-apokalyptistä skeidaa. Taas jotain gladiaattori-hölynpölyä. Myönnettäköön että monet mestariteokset ovat syntyneet juuri tällä tavalla, mutta tämä on jo nähty, ja se pitkästytti jo silloin. Pettymyksen tästä tekee se että sen on tehnyt mestari Lee Bermejo joka kuvituspuolella rokkaa ja lujaa. Lisäksi teos on niin saakelin makeen näköinen ettei sille voi olla vihainen. Saat anteeksi, Lee Bermejo.
Kommentit
Lähetä kommentti