Parhaimmat arvostelemani elokuvat
Mary ja noidankukka / Studio Ponoc
Aivan upea elokuva! Tätä lisää ja paljon!
Ilosia
aikoja, Mielensäpahoittaja
Viime vuosien parhaimpia
suomalaisia elokuvia. Itseasiassa parhaimpia niinsanottuja puskafarsseja koskaan.
Maze
runner : the death cure
En edes muista olenko kommentoinut
aiempia trilogian elokuvia. Mutta ehdottomasti parhaimpia trilogioita
viime vuosilta. Elokuvasarjan päätös tuntui hieman väkinäiseltä, mutta toisaalta ainakin Hollywoodissa tehdään välillä muutakin kuin Marvelia.
Split / M. Night Shyamalan
Hämmentävä
elokuva. Ohjaajalla on taipumus tehdä hyvin samanlaisia elokuvia,
joissa jokaisessa on jokin lopputwisti. Tämä ei ole poikkeus. Lopetus on tympeä ja ennalta-arvattava. Mutta James Mcavoy tekee niin hyvän roolisuorituksen, että jo tuon takia elokuva on katsomisen arvoinen. Samoin Unbreakable. Samaa ei voi sanoa Glass elokuvasta, joka lähinnä toistaa näiden kolmen elokuvan pointteja, tuomatta mitään kiinnostavaa pöydälle. Lisäksi sen lopetuksen pitäisi olla elokuvien alku.
Viimeinen
keisari / directed by Bernardo Bertolucci
Aivan huikea ja
massiivinen historiallinen eepos! Katsoin elokuvan alunperin kuullessani että Bertolucci kuoli. Miten ihmeessä tämmöinen elokuvahelmi ja spektaakkeli on jäänyt minulta väliin?
Kuningas
jolla ei ollut sydäntä / ohjaus Päivi Hartzell ja Liisa
Helminen
Yksi parhaista suomalaisista elokuvista joita
olen koskaan nähnyt! Katsoin tämän aikoinaan lapsenakin, ja tuolloin jotkut kohtaukset pelottivat minua. Etenkin kohtaus jossa sydän poistetaan. Suomalaista fantasiaa! Upeaa!
Professor Marston and the Wonder
Women
Tämä elokuva on ehkä ensimmäinen laatuaan. Se nimittäin kertoo amerikkalaisen sarjakuvasankarin, Wonder Womanin synnystä. Marston ei ole missään nimessä tavallinen mies. Hänen elämänsä on kuin suoraan supersankari sarjakuvasta. Hänellä on kaksi naista ympärillään, hän on älykäs ja suhteellisen luovakin. Kiinnostava aihee elokuvaksi? Kyllä! Mutta kuten tavallisesti tämmöisissä elokuvissa, juoni laahaa erityisesti ensimmäiset puoli tuntia ties missä, ja Wonder Womanin syntyä saa odottaa ja odottaa. Elokuva joka on ihan ok, mutta eniten kiinnostaa se että onko tulossa lisää elokuvia sarjakuvatekijöistä?
Tale of tales / a film by Matteo Garrone
Aivan uskomaton satuelokuva! Vaadin jatkoa!
Ritari Siniparta / Charles Chaplin
Unohdettu klassikko! Lopussa eeppinen sanoma, jossa on surullinen sävy.
Papillon / directed by Franklin J. Schaffner
Hyvä elokuva. Loppuvaiheessa muuttuu vähän turhaksi pitkittämiseksi, mutta tuokaan ei haittaa. Klassikko.
Päätalo / ohjaus Hannu Kahakorpi
Selkeästi paljon parempi elämänkertaelokuva. Huumori ja draama toimivat niin hyvin että tekisi melkein mieli alkaa lukea Päätalon tuotantoa. Onneksi vain melkein. Tosin uskon että Päätalo fanit saavat myös tästä paljon irti. Itse en näihin kuuluu. Yksi parhaimmista elämäkertaelokuvista.
Kiljusen herrasväki
Puskafarssien kruunamaton klassikko, mutta silti ehdottomasti kuuluu sekä yleissivistykseen että jokaiseen suomalaisen elokuvan kokoelmaan. Ehdottomasti parhaimpia suomalaisia elokuvia. Hauska ja omaperäinen ja viihdyttävä. Mestariteos.
Kymmenen riivinrautaa / ohjaus Ere Kokkonen
Huikean hauska vaikka simppeli suomalainen komedia. Lievästi puskafarssin piirteitä, mutta hyvin tehtynä. Johtunee ohjauksesta.
Ulvova mylläri / ohjaus Jaakko Pakkasvirta
Suomen Yksi lensi yli käenpesän! Paasilinnan teoksista toki merkittävimpiä, mutta myös Loirin parhaimpia roolisuorituksia.
Onnellinen mies / ohjaus Hannu Kahakorpi
Yllättävän hieno elokuva, joka tarjoaa pientä yhteiskuntakritiikkiä. Jälleen puskafarassin piirteitä, mutta nekään eivät haittaa. Paasilinna on nero.
Arsène Lupin
Pahasti monien veijari elokuvien varjoon jäänyt upea teos!
Ready
Player One
Tämä
taas oli ehdotonta kultaa. Paras Spielberg leffa aikoihin. Elokuva on
täynnä easter Eggsejä, joten sen katsomiseen menee varmasti monta
kertaa jopa vaikka käyttäisikin pause nappulaa bongatakseen kaikki.
Mutta on elokuvassa syvempiäkin ulottuvuuksia. Se heijastelee paljon
omaa nykyistä yhteiskuntaamme. Virtuaalinen todellisuus näkyy
elämässämme lähes päivittäin jo nyt ainakin puhelimiin
kohdistuvan obsessiomme kautta. Lisäksi olemme jossain määrin
obsessiivisia easter eggsien etsimiseen elokuvista, aivan kuten
Oasissin luonut hahmo on. Lisäksi palvomme lähes kaikkia
populaarikulttuurin tekijöitä. Puhumattakaan mahdollisesta
yhteiskunnallisesta kritiikistä kohdistuen köyhien oloihin
Amerikassa. Viittaan tietenkin elokuvassa näkyviin
asuntovaunutorneihin. Näitä on lukuisia ja kukin voi katsoa
elokuvan pohtien näitäkin, mutta myös pohtimatta. Tämä on juuri
se mikä tekee hyvästä sci-fi elokuvasta hyvän. Tai ainakin yksi
tekijöistä. Toki sekin on hyvä merkki, että jo puolen tunnin
sisällä katsoja on koukussa tarinaan. Elokuvan huumori on myös
erittäin omaperäistä. Elokuvan lopputaistelu on kuin suoraan
Kingdom Heartsista tai muusta nörttien märästä unesta.
Early
Man
Mikä
ihmeen pakkomielle Hollywoodilla on nykyisin sijoittaa niin moni
elokuva kivikaudelle tai muulle historian varhaiselle kaudelle? Early
Man on käytännössä Year One tehtynä vaha-animaatiolla. Jack
Blackin huonoimmasta päästä olevan elokuvan idean varastaminen on
aina huono ajatus, ja aloitus elokuvalle. Onneksi tosin elokuva jo
heti alkuun todistaa että kyse saattaa sittenkin olla paremmasta
elokuvasta kuin tämä ennakkoasetelma antaa ymmärtää. Alun
vaha-animaatio kohtaukset nimittäin tuovat elävästi mieleen alan
mestarin, Willis H. O'Brien luomukset. Enkä edes pilaile. Yksi ainoa
kohtaus teki tästä jo keskivertoa paremman elokuvan. Olin tästä
niin täpinöissäni että hyvä että muistin katsoa elokuvan
loppuun kun piti välittömästi laittaa se pauselle ja kuuluttaa
asia koko naapurustolle. Jopa siitäkin huolimatta että he eivät
tietäisi kuka on Willis H. O'Brien. No, nyt ainakin tietävät. Ai
niin jo...se elokuva. Myös loput elokuvasta on ihan hauskaa
katsottavaa. Nick Park on nero. Urheiluelokuvat eivät ole yleensä
juttuni, mutta tein tässä vähän poikkeuksen ja pakotin itseni
katsomaan loppuun.
Tomb
Raider (2018)
Angelina
Jolien Lara Croft oli muodollisesti pätevä, ja täytti
suurinpiirtein kaikki odotukset hahmolta. Molemmat elokuvat olivat
ihan ok tavaraa etenkin videopelielokuviksi. Silti elokuvilta jäi
kaipaamaan vähän enemmän peli muuta henkeä. Kun Tomb Raider pelit
sitten kirjoitettiin uusiksi, tuli sopiva tilaisuus kirjoittaa
uusiksi elokuvat. Uusi Lara Croft ei ole vain muodollisesti pätevä.
Hahmolla on kiinnostava tausta ja elokuvalla hieman enemmän
sisältöä. Ensimmäiset puoli tuntia elokuvasta tosin antavat
odottaa tätä sisältöä. Olisi ollut paljon mukavampaa katsojalle,
jos Larasta olisi alkanut tulla Lara jo noin 5 minuutin kohdalla.
Mutta eipä tietenkään. Nykyään elokuvia venytetään
mahdottomiin saakka. Kun elokuvassa kuitenkin aletaan viimein
pääsemään itse asiaan, matka muuttuu huomattavasti
kiinnostavammaksi kuin Jolien Croft elokuvat.
Rölli ja kaikkien aikojen salaisuus / ohjaus Taavi Vartia
Jos unohdetaan todella kömpelö cgi, on tämä ehkä paras suomalainen seikkailuelokuva koko niiden lyhyeltä historialta. Ihmettelen miksi Röllistä ei tehdä massiivista trilogiaa ala Taru Sormusten Herrasta. Potentiaalia riittäisi! Tässäkin sitäpaitsi ollaan niinkin syvällisten kysymysten äärellä kuin elämäntarkoitus. Vapise Linnunradan käsikirja liftareille, vapise!
Kaameat
pomot 1-2
Harvoin pääsee todistamaan komediaa, jonka molemmat osat on yhtä hyviä. Ehdottomasti hauskinta mitä olen katsonut hetkeen.
Love story / directed by Arthur Hiller
Klassikko joka ei missään nimessä ole tylsä. Rakkaustarinoiden THE elokuva. Todella ajatuksia herättävä, ja kaunis ja surullinen kertomus, joka on ollut selkeästi edellä aikaansa. Siksi kai osuvaa että sen nimikin on rakkaustarina, koska se voisi tapahtua millä ajalla ja melkein kenelle tahansa.
Vaarallinen suhde / directed by Adrian Lyne
Glen Closen pitäisi tehdä vain kauhua. Hän on nimittäin todella karmiva nainen tässä elokuvassa. Juuri Closen roolisuoritus pitää elokuvan katsojan otteessa ja tekee siitä karmivan kuolemattoman aliarvostetun mestariteoksen.
Prinsessa
Kaguyan taru / ohjaus: Isao Takahata
Ghibli on paras. Sille ei vain voi mitään. Todella kauniisti animoitu elokuva, joka lumoaa välittömästi ja pitää otteessaan loppuun saakka. Kaunis satu.
Vuosi nuoruudestani
Tämä elokuva ansaitsee kaiken arvostuksensa minkä sille voi antaa. Tämä elokuva nimittäin on uusi Yksi lensi yli käenpesän. Väitän jopa sen olevan parempi jossain määrin. Älkääkä ymmärtäkö väärin: Pidän Milos Formanista. Nimesin hänet jopa listaani 50 kaikkien aikojen parhaimmista ohjaajistani. Ja Yksi lensi yli käenpesän on yksi hienoimmista elokuvista ikinä. Mutta sen loppu vaan on aika epärealistinen, ja elokuva on paljon kauempana mielenterveyshoidon realiteeteista kuin Vuosi nuoruudestani. Ei sillä...molemmat ovat elokuvia jotka jokaisen tulisi olla nähnyt.
Jadeskorpionin
kirous
Tämä
oli peräti jo kolmas Woody Allen elokuva josta pidin. Muut ovat Antz
ja Magic in the moonlight. Ihan hauska komedia, mutta tuntui ehkä
silti jonkun tv-sarjan yksittäiseltä jaksolta joka oli venytetty
elokuvaksi. Ja pääparilla ei ollut hirveästi kemiaa. Kestää
yhden katsomisen, eikä paljon jää mieleen. Suosittelen tämän lisäksi noita kahta edellä mainittua Woody Allen elokuvaa. Toisessa on
sentään Emma Stone ja Colin Firth jotka muodostavat paljon
uskottavamman parin.
Herra
Peabody & Sherman (2014)
En
ole mikään erityinen Dreamworks fani. Antz, Chicken run, Over the
hedge, Flushed away, Megamind ja Captain Underpants olivat mieleeni,
mutta muuten kaikki Shrekit ja Kung-Fu Pandat ja Madagascarit ovat
minulle pakkopullaa. Olen katsonut ne, mutta vain koska on ollut
pakko. Pidän enemmän Pixarin ja Disneyn jutuista. Ja Ghiblin.
Oikeastaan kaikin puolin perinteinen animaatio uppoaa minulle
paremmin. Mutta sitten tulee tämmöisiä elokuvia, joista ei voi
olla pitämättä. En ole nimittäin myöskään Herra Peabody &
Sherman fani, mutta tämän elokuvan myötä voisin ollakin. Mikäli
jatkossakin ne tehdään näin hyvin.
Napoleon
Dynamite
Tämä
elokuva oli pieni mestariteos. Se on hauska, ja lisäksi siinä on
pääosassa sarjakuvamainen piirtäjä, mikä on melko
harvinaista. Pääosanesittäjä Jon Heder on niin hillitön että
jokainen hänen ilmeensä naurattaa. Ja tarpeen vaatiessa myös
surettaa. Jon Heder on yksinkertaisesti nörttinaamojen kuningas.
Myös muut näyttelijät ovat mahtavia. Jokaisessa kohtauksessa on
semmoinen kaunis pysähtyneisyyden tunne jota edes Kaurismäki ei
tavoita elokuvillaan. Tässä taas toinen esimerkki siitä
minkälaisia elokuvia pitäisi tehdä enemmän.
Annie (2014)
Remake
musikaalielokuva musikaalielokuvasta joka perustuu strippisarjakuvaan
joka perustuu runoon? Okei. No joo. Oli tämä pieni positiivinen
yllätys vaikkakin tarinahan on kliseisempi kuin puurokattila.
Musiikkiosuudet ovat kammottavia. Ne siis varmasti vetoo niistä
pitäviin. On yksinkertaisesti kiusallista katsoa kun ihmiset
laulavat vielä tänäkin päivänä elokuvissa. Mutta kaikesta
huolimatta suhteellisen harmiton lastenelokuva. Väittäisin jopa
paremmasta päästä olevaksi kaikkeen siihen sylttyyn verrattuna
mitä nykyään lapsille tarjotaan. En ole nähnyt alkuperäistä tai
lukenut sarjakuvaa, mutta epäilen että tämä tuskin miellyttää
niiden faneja.
Only
lovers left alive
Tämä
oli erittäin aidon tuntuinen vampyyrielokuva. Loppujen lopuksi siinä
pariskunta tekee normaaleja asioita, ainoana erona että ovat
vampyyrejä. Välillä päästetään suusta syvällisiä
lausahduksia. Todella kaunis elokuva. Suosittelen katsomaan, mutta
tosiaan sillä varauksella että elokuvassa ei varsinaisesti tapahdu
mitään. Kun hyväksyy elokuvan sellaisena kuin se on, se on ehkä
hiukan mieltäkin avartava kokemus. Ja onhan siinä sentään Tom
Hiddleston ilman paitaa. Niin siis...niille jotka haluavat nähdä
hänet ilman paitaa. Eräänlainen jos vampyyrit olisivat hipstereitä
näkemys.
Ray
Minä
en henkilökohtaisesti pidä useimmista mustista näyttelijöistä.
Eddie Murphy vääntää naamaa liikaa, Samuel L. Jackson on liian
meluisa ja Will Smith huitoo aina vähän sinnepäin. Kaikilta näiltä
on toki poikkeuksena jokunen elokuva josta olen pitänyt. Mutta tämä
on kuitenkin aika yleinen henki näissä näyttelijöissä. Mutta
Jamie Foxx kuuluu siihen joukkoon joka tekee poikkeuksen osaavista
mustista näyttelijöistä. Hän osaa muuntautua roolin mukaan,
toisin kuin useimmat heistä. Tämä elokuva on hieno esimerkki
siitä.
All
Eyez on Me
Aivan
loistava elokuva Tupac rap-artistista. Keskittyy hyvin miehen uraan,
vaikka keskittyy myös hänen yksityiselämäänsäkin. Huomattavasti
parempi kuin esimerkiksi Apulanta elokuva Teit meistä kauniin tai
Tom of Finland elokuva. Toisaalta, Tupacista on enemmän
kerrottavaakin. Hänen kantaaottavat sanotukset ovat tässäkin
isossa keskiössä. Jos jostain pitäisi elokuvaa kritisoida, niin
siitä että se on aivan liian pitkä. Kaksi tuntisen elokuvan olisi
hyvin voinut pyöristää puoleentoista tuntiin.
Kommentit
Lähetä kommentti